عکس کتاب

هیولای کرونا از چاپ برآمد

neshananews

09 April 2020

هیولای کرونا، نام اثری است که به تلاش‌های شبانه‌روزی یک داکتر اعصاب و روان‌درمان در ولایت بدخشان، جامۀ طبع بر تن کرده است. این اثر در بازار گرم اطلاع‌رسانی از شیوه‌های مبارزه با ویروس کرونا، به عنوان یکی از منابع معتبر پژوهشی در کشور، مورد استفاده قرار گرفته است. کتاب «هیولای کرونا» نزدیک به ۵۰۰ صفحه دارد و روی چگونه‌گی شیوع ویروس کرونا از آغاز در شهر وهان چین و سپس انتشار آن در جهان را به بررسی گرفته است. اطلاعات این کتاب شامل مطالب علمی، منابع مختلف و دیدگاه‌های داکتران و نهادهای بهداشتی ملی و جهانی، می‌باشد.

در این کتاب به موارد مختلف مانند نگاهی به بیماری‌های واگیردار، معرفی مرگ‌بار ترین بیماری‌ها در طول تاریخ، چیستی ویروس‌ها، چیستی «کووید 19»، علل وعوامل بروز این بیماری، اپیدیمیولوژی «کووید 19»، اعراض و علایم کلینیکی، کارکرد «کووید 19» با بدن انسان، کشنده‌گی «کووید 19»، دیدگاه کارشناسان سازمان صحی جهان، راه‌های جلوگیری از ویروس کرونا، روش‌های تغذیه در هنگام ابتلا به کرونا، مراقبت‌های صحی، قرنطینه و شرایط آن، بازار واکسیناسیون، مقالات تحقیقی و پژوهشی از معتبرترین نشریات جهان و همچنان مصاحبه‌ها، پیش‌رفت‌ها و ناکارایی‌های پزشکی امروزی به گونۀ مفصل پرداخته شده است.

عبدالقدیر بران، گردآورندۀ این اثر می‌گوید که به هدف بالا بردن آگاهی مردم از ویروس کرونا و شیوه‌های مبارزۀ موثر با این ویروس، مطالب علمی ارزشمند را از منابع علمی و رسانه‌یی جمع‌آوری کرده و زیر نام «هیولای کرونا» به چاپ رسانده است.

آقای بران می‌افزاید: «نام کتاب را هیولای کرونا گذاشتم، اما به این معنا نیست که تمام کتاب دربارۀ کرونا باشد، مقالات در مورد جنبه‌های اخلاقی طبابت شامل است و در این کتاب نشان داده شده است که ما چقدر نیازمند همکاری یکدیگر هستیم و انسان‌ها چقدر در برابر حوادث ناتوان هستند.»

گردآورندۀ این کتاب می‌گوید که در کنار مطالب کرونایی، نگاهی به بیماری‌های واگیردار، بیماری‌های مرگ‌بار در تاریخ، چیستی ویروس‌ها و ده‌ها مطلب دیگر نیز در این کتاب درج شده است. او خاطرنشان می‌سازد که مطالب درج شده در این اثر می‌تواند در زمینۀ آگاهی‌دهی به مردم از چگونه‌گی مقابله با ویروس کرونا، مراقبت‌های بهداشتی، رعایت شرایط قرنطینه، برخورد مناسب با بیماران مبتلا به ویروس «کووید 19»، جلوگیری از انتشار این ویروس و شناسایی افراد مصاب به کرونا مؤثر واقع شود.

آقای بران گفت، در صورتی که منابع مالی کافی در اختیار می‌داشتم و یا کسی از من حمایت مالی می‌کرد، حجم این کتاب پنج‌صد ورقی را دو برابر می‌ساختم.

 نویسندۀ کتاب هیولای کرونا می‌افزاید که افزون بر ارایۀ شیوه‌هایی مؤثر مبارزه با کرونا، چگونه‌گی رعایت دستورهای صحی و مراقبت‌های بهداشتی که در نتیجۀ پژوهش‌های خودش به دست آمده و در رسانه‌های متعبر ملی و بین المللی به نشر رسیده، نیز درج این کتاب است. او می‌گوید: «در این کتاب از منابع مانند رسانه‌های بی‌بی‌سی، صدای امریکا، صدای آلمان، منابع سازمان صحی جهان، یونیسف، یونسکو و روزنامه‌های معتبر جهان مانند: ایندپندینت، گاردین، نیویارک تایمز و واشنگتن پُست نیز استفاده شده است.»

گردآورندۀ کتاب هیولای کرونا، علاوه می‌کند که این کتاب پس از انتشار بیش‌ترین میزان فروش را در ولایت‌های هرات، بلخ و کابل داشته است، اما در ولایت بدخشان به دلیل بسته بودن کتابخانه و قرنطینه بودن شهر، زیاد به فروش نرسیده است.

نفیسه، آموزگار در ولایت بدخشان از کسانی است که این کتاب را مطالعه کرده. خانم نفیسه می‌گوید که این کتاب می‌تواند یک منبع خوب اطلاعاتی در بارۀ ویروس کرونا و شیوه‌های مقابله با این ویروس باشد و همچنان این کتاب می‌تواند برای دانش‌جویان طب یک منبع خوبی معلوماتی باشد.

خانم نفیسه می‌افزاید:«این کتاب را که من مطالعه کردم، مطالب بسیار مفید و آموزنده‌یی دارد، مخصوصا در مورد ویروس کرونا این کتاب یک منبع بسیار خوب برای بالا بردن آگاهی عامه است.»

با این همه، داکتر قدیر بران نویسندۀ کتاب هیولای کرونا می‌گوید که در این کتاب مطالب طبی را به زبان ساده گرد آورده است تا همۀ مردم بتوانند از آن استفاده کنند. در حالی که ویروس کرونا عملاً تهدید بزرگ بر سلامت مردم جهان است «هیولای کرونا» نخستین کتاب است که در بارۀ این ویروس زیور چاپ به تن کرده است.