برف باری بدخشان

آغاز فصل برف‌باری‌ در بدخشان؛ مردم از ناتوانی حکومت در پاسخ‌دهی به رویدادهای احتمالی نگران‌ هستند

سیمع‌الله سیحون

30 September 2020

فصل برف‌باری در ولسوالی‌های بدخشان آغاز شده است. نخستین برف امسال بیش از ده ولسوالی این ولایت را سفیدپوش کرده است. مسوولان محلی و اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند، در صورت برف‌باری‌های شدید، خطر بسته شدن راه‌های مواصلاتی شمار زیادی از ولسوالی‌های سرحدی بدخشان وجود دارد.

نخستین برف‌باری امسال نیمه‌های شب گذشته (سه‌شنبه، هشتم میزان) آغاز شده است. ولسوالی‌های مرزی بدخشان همه‌ساله در ماه میزان شاهد برف‌باری هستند. نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که بیش ده ولسوالی بدخشان شب گذشته شاهد برف‌باری بوده است. به گفتۀ او، ولسوالی‌های کوهستان، یاوران، راغستان، تگاب، ارغنج‌خواه و شش ولسوالی سرحدی دیگر شاهد برف‌باری بوده‌اند.

ولایت بدخشان با توجه به جغرافیای کوهستانی و راه‌های دشوارگذری که دارد همه‌ساله شاهد برف‌باری‌های سنگین و بسته شدن راه‌های رفت‌وآمد در فصل زمستان می‌باشد. افزون بر این، وقوع رویدادهای طبیعی مانند برف‌کوچ‌ها مردم را در شمار زیادی از ولسوالی‌های سرحدی با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌سازد.

اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که روند پاسخ‌دهی دولت به رویدادهای طبیعی از جمله نجات باشنده‌گان مناطق آسیب‌پذیر از خطر برف‌کوچ‌ها بسیار کند است. به سخن آنان، ولسوالی‌های بدخشان به دلیل بند شدن راه‌های مواصلاتی همه‌ساله با دشواری‌های عمده روبه‌رو بوده و حکومت محلی در این همه‌سال نتوانسته مکانیزم مشخصی را جهت پاسخ‌دهی به رویدادهای طبیعی در فصل سرما روی دست بگیرد.

طلب‌الدین قادری، معاون شورای ولایتی بدخشان می‌افزاید که همه‌ساله نخوۀ کمک‌رسانی به آسیب‌دیده‌گان رویدادهای طبیعی با توجه به تأخیر زمانی به نوش‌داروی پس از مرگ می‌ماند؛ زیرا به سخن او، پس از هر رویداد طبیعی به دلیل بسته بودن راه‌های رفت‌وآمد کمک‌رسانی از طریق زمین امکان‌پذیر نیست و هماهنگی برای کمک‌رسانی از طریق هوا زمان‌گیر است که در مواردی کمک‌ها تا یک ماه با تأخیر همراه می‌باشد.

معاون شورای ولایتی بدخشان خاطرنشان می‌سازد که از یک‌سو نبود خدمات درمانی معیاری و مواد غذایی کافی و از سوی دیگر بسته شدن راه‌های مواصلاتی مردم ولسوالی‌های مرزی و دوردست بدخشان را با تهدیدهای جدی روبه‌رو می‌سازد.

با این حال، مسوولان محلی در بدخشان اما می‌گویند که همۀ آماده‌گی‌ها برای کمک‌رسانی به مردم از سوی نهادهای کمک‌کننده روی دست گرفته شده است و در صورت بروز هر گونه رویداد ناگوار به مردم کمک‌رسانی به موقع صورت خواهد گرفت. نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان می‌گوید، افزون بر این ‌که در همۀ ولسوالی‌ها انبارهای استراتژیک را جهت پاسخ‌دهی به رویدادهای احتمالی ایجاد کرده‌اند، با همۀ نهادهای کمک‌کننده از جمله سازمان غذایی جهان هماهنگی صورت گرفته است تا در صورت بروز رویدادهای احتمالی و روبه‌رو شدن مردم با مشکلات، همکاری لازم کنند.

با آن که مسوولان محلی در بدخشان همواره از ایجاد ذخایر استراتژیک و آماده‌گی کامل برای پاسخ‌دهی به رویدادهای طبیعی سخن می‌گویند، اما به گفتة‌ باشنده‌گان محل، این وعده‌ها هیچ‌گاهی عملی نشده و حکومت محلی در زمینۀ کمک‌رسانی به آسیب‌دیده‌گان هنگام وقوع رویدادهای طبیعی، ناکام عمل کرده است.