جمع آوری معتادان

ادامۀ روند تداوی معتادان در بلخ؛ در دو ماه گذشته 300 معتاد گردآوری شده‌اند

محمدجان آریا

11 August 2020

روند گردآوری و تداوی بیماران معتاد به مواد مخدر در ولایت بلخ ادامه دارد. مسوولان مرکز تداوی بیماران معتاد در این ولایت می‌گویند که کار‌زار جمع‌آوری معتادان در ماه جوزای سال روان آغاز شده است. به گفتۀ آنان در جریان دو ماه گذشته نزدیک به 300 معتاد از جاده‌های شهر مزارشریف گردآوری و زیر درمان قرار گرفته‌اند.

محمد داوود راتب، مسوول درمانگاه بیماران معتاد امروز (سه‌شنبه، 21 اسد) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که در میان این 300 معتاد، 16 زن و 12 نوجوان نیز شامل هستند. آقای راتب می‌افزاید که گروه جمع‌آوری، در هر هفته دو بار به خیابان‌های شهر مزارشریف می‌روند و معتادان مواد مخدر را گردآوری به و درمانگاه‌های مربوطه انتقال می‌دهند. به سخن او، تنها در دو روز پسین ۴۳ معتاد به شِفاخانۀ تداوی معتادان منتقل شده‌اند.

مسوول درمانگاه معتادان در ولایت بلخ خاطرنشان می‌سازد که بیماران معتاد پس از یک دورۀ درمانی ۴۵ روزه شفایاب شده و به خانواده‌های‌شان تسلیم داده می‌شوند.

در همین‌حال، صمیم سرمست‌زاده، پزشک شفاخانۀ تداوی معتادان در ولایت بلخ می‌گوید که مدیریت مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پولیس ولایت بلخ آنان را در قسمت گردآوری بیماران معتاد همکاری می‌کند. به گفتۀ او، شش مرکز درمانی برای‌ بیماران معتاد در ولایت بلخ وجود دارد. آقای سرمست‌زاده می‌افزاید که بر اساس برآورد شفاخانۀ معتادان، حدود ۵۰۰ معتاد خیابانی در شهر مزارشریف حضور دارند.

از سوی دیگر، باشنده‌گان ولایت بلخ می‌گویند که شمار بیماران معتاد در سطح شهر مزارشریف رو به افزایش است. محمد انور اکبری، از فعالان مدنی در ولایت بلخ می‌گوید که افزایش شمار معتادان مواد مخدر به معنای افزایش جرم‌های جنایی مانند دزدی و رهزنی است و باشنده‌گان ولایت بلخ از این بابت نگران هستند.

مسوولان شفاخانۀ تداوی معتادان در ولایت بلخ می‌گویند که آنان پس از هر دورۀ ۴۵ روزۀ تداوی بیماران معتاد و تسلیم‌دهی آنان به خانواده‌های‌شان، دوباره به گردآوری معتادان دیگر می‌پردازند. داکتر هوتک، کارمند شفاخانۀ تداوی معتادان می‌گوید که بیمارانی که در این مرکز برای تداوی آورده می‌شوند، تنها معتادان بلخ نیستند، بلکه بیماران ولایت‌های همجوار نیز در مرکزهای درمانی این ولایت مداوا می‌شوند.

مسوولان صحی در ولایت بلخ تأثیر محیط بر افراد، بیماری‎های روانی و احساسات افراد را از علت‎های اساسی روی‌آوری به اعتیاد عنوان می‌کنند. بر اساس گزارش مرکز تداوی معتادان در ولایت بلخ، در حال حاضر ۴۶۵ بیمار معتاد در درمانگاه‌های ویژۀ معتادان مواد مخدر زیر تداوی قرار دارند. در این میان ۱۲۰ زن و ۵۰ نوجوان نیز شامل هستند.