حملۀ ارتش

ادعاهای ضدونقیض در پیوند به حملۀ هوایی نیروهای ارتش در هرات؛ ده‌ها جنگ‌جوی طالبان و افراد ملکی کشته شده‌اند

عاطفه غفوری

23 July 2020

مسوولان محلی در هرات می‌گویند که نیروهای هوایی ارتش یک تجمع بزرگ طالبان را در این ولایت هدف قرار داده‌اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات با تأیید این رویداد می‌گوید، در حمله‌یی که دیروز (چهارشنبه، اول اسد) در منطقۀ «خم زیارت» در نزدیکی  مرز میان ولسوالی‌های ادرسکن و گذره رخ داده است، ده‌ها جنگ‌جوی گروه طالبان هدف قرار گرفته‌اند. به گفتۀ آقای فرهاد، دست‌کم شش فرمانده ارشد طالبان در حوزۀ غرب کشور نیز در این محل حضور داشتند. آقای جیلانی می‌افزاید که این افراد سرگرم طراحی حملات بزرگی در روزهای آینده در هرات بودند. او اما شمار دقیق کشته و زخمیان این رویداد را مشخص نمی‌سازد.

همزمان با این، عبدالعلی فقیریار، ولسوال ادرسکن هرات به خبرگزاری نشانه می‌گوید که تاکنون جسد هشت قربانی این رویداد به مرکز این ولسوالی انتقال یافته است و پانزده زخمی نیز به شفاخانۀ ادرسکن زیر مداوا قرار دارند. آقای فقیریار تأکید می‌کند که بر اساس اطلاعات آنان، حدود ۴۵ طالب مسلح در این رویداد کشته شده‌اند.

هرچند شماری از باشنده‌گان محل به رسانه‌ها گفته‌اند که در این رویداد غیرنظامیان نیز آسیب دیده‌اند، اما ولسوال ادرسکن این ادعاها را رد می‌کند. به گفتۀ فقیریار، همزمان با حملۀ هوایی دیروز، انفجار ماین کنار جاده‌یی در منطقۀ «دشت استوه» در ولسوالی ادرسکن شماری از غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

ولسوال ادرسکن خاطرنشان می‌سازد که در این رویداد دو غیرنظامی به شمول یک زن جان باخته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند. او می‌گوید که این رویداد به حملۀ هوایی دیروز ارتباطی ندارد.

از سویی هم، طالبان نیز وقوع این رویداد را تأیید کرده‌اند و می‌گویند که در این رویداد چندین غیرنظامی جان باخته است. باوجود ادعاهای ضدونقیض مردم، طالبان و ادارۀ محلی هرات هنوز آمار دقیق تلفات این حملۀ هوایی را مشخص نساخته‌اند. مسوولان محلی هرات می‌گویند که به دلیل راه‌های دشوارگذر و حضور گستردۀ طالبان در این منطقه، اعزام گروه‌های حقیقت‌یاب برای بررسی بیش‌تر این رویداد، زمان‌گیر خواهد بود.