هلال فرنود

از شبرغان تا کابل؛ راه دشواری برای موفقیت یک طراح لباس

محمدجان آریا

26 October 2020

دشواری و پیروزی بدون شناخت از جنسیت و نژاد در اوضاع خاص روبه‌روی آدم‌ها قرار می‌گیرند. اما پیروزی فرصتی است که برخی از آدم‌ها با پشت‌کار و تلاش آن را در زنده‌گی شخصی و کاری‌شان بهتر و کارآمدتر می‌سازند و شمار دیگری به دلیل عدم پشت‌کار و تلاش، هیچ‌گاهی از آزمون دشواری‌های زنده‌گی عبور نمی‌توانند. برای برخی‌ها مبارزه با دشواری‌ها لذت‌بخش است و برای برخی دیگری هر گونه دشواری و چالش به هفت ‌خوان رستم می‌نماید و جرأت مبارزه با چالش‌ها را ندارند. این ‌جاست که موفقیت برخاسته از متن چالش‌ها ارزش پیدا می‌کند و شناخت آن دیگران را کمک می‌کند که چالش‌ها را به فُرصت تبدیل کنند.

هلال فرنود جوانی است که از نوجوانی همگام با دشواری‌ها راه ‌رفته تا این ‌که اکنون در پایتختِ اندوه جهان «کابل» به ‌عنوان خیاط و طراح ویژۀ لباس شهرت یافته است. در حال حاضر شماری از نویسنده‌گان، خبرنگاران، کنش‌گران مدنی و هنرمندان مشهور کشور طرح‌های این جوان خلاق را به تن می‌کنند.

هلال فرنود، جوان گمنام سه سال پیش با صدها امید و آرزو زادگاهش شهر شبرغان را ترک کرد تا بتواند در پایتخت برای خود جای پا باز کند. اکنون حدود یک سال است که این جوان کارخانۀ تولیدی لباس زیر نام «پرنیان دوخت» را با چهار همکار دیگرش در منطقۀ وزیر اکبرخان در شهر کابل راه‌اندازی کرده است.

آقای فرنود ۲۷ ساله است و ۱۷ سال‌ را پشت چرخ ماشین خیاطی گذرانده است. انگشتانش با تار و سوزن آشنایی دیرینه‌یی دارد. هلال فرنود به برخی از دشواری‌هایی را که پشت سر گذاشته است، اشاره می‌کند و می‌گوید :«بسیاری‌ها فکر می‌کنند که مرد‌ان مانند سنگ هستند، اما مشکلات زنده‌گی زن و مرد نمی‌شناسد و این هدیۀ تلخ برای همه می‌رسد.» به گفتۀ او، مشکلات زنده‌گی سبب شده است که در آوان نوجوانی در شهر شبرغان با لباس‌دوزی شاگردی کند و نخستین طرح لباس خود را این جوان خلاق در سن شانزده ‌ساله‌گی به بازار عرضه کرده است. فرنود می‌افزاید: «اولین طراحی خود را به خلیفه‌ام نشان دادم و او بسیار خوش کرد و گفت باید روی این طرح یک نام هم بگذارم.» آقای فرنود اضافه می‌کند که پس از آن بیش‌تر علاقه‌مند طراحی لباس شد، اما هیچ‌گاهی زمینۀ تحصیل در رشتۀ «مُد و طراحی» برای او مساعد نشده است.

این طراح لباس توضیح می‌دهد که طراحی را به شکل آماتور یاد گرفته و همین ‌که پارچه‌یی را روی دست می‌گیرد، ناخودآگاه به فکرش طرح‌های تازه‌یی می‌رسند. آقای فرنود پس از کار در شبرغان، سراغ کار و موفقیت به مزارشریف، مرکز ولایت بلخ رفته است اما بازار دوخت و طراحی از دید او در بلخ رونق چندانی ندارد. این جوان پس از بلخ به کابل آمد و اکنون در میان اهل فرهنگ و هنر به ‌عنوان یک خیاط و طراح خوب شناخته می‌شود. او ریزه‌کاری، ظرافت‌های هنری در دوخت و طراحی لباس و حوصله‌مندی در کار را رمز پیروزی‌اش می‌داند. آقای فرنود رفتار مناسب با مشتریان را نیز جزو موفقیت یک طراح می‌داند.

اکنون این طراح لباس برای چهره‌های شناخته شدۀ کشور لباس طراحی می‌کند. حمیرا قادری، داستان‌نویس زن و استاد دانشگاه در کابل یکی از مشتریان دایمی کارگاه «پرنیان دوخت» است. خانم قادری در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «پرنیان دوخت برای من بیش از این ‌که یک کارگاه خیاطی باشد، یک محلی از آدم‌های مهربان است.» او بیان می‌کند که در شرایط کنونی در کشور بحث امنیت و سلامت روانی برای زنان بسیار مهم است و از این بُعد، پرنیان دوخت برای او همانند یک خانواده است. خانم قادری خاطرنشان می‌سازد که حوصله‌مندی جزو از ویژگی‌های خوب هلال فرنود است و هر طرحی را که برای فرنود بیان کرده، همان گونه لباس‌های برایش دوخته شده است. خانم قادری می‌گوید که ظرافت‌ و ریزه‌کاری‌های هنری هلال فرنود را دوست دارد.

همچنان آرش بارز، آوازخوان شهرۀ نسل نو کشور، مشتری دیگر آقای فرنود است. این آوازخوان شناخته شده به این باور است که در مرحلۀ نخست، آب‌ و نان برای آدم‌ها اولویت دارد و در مرحلۀ بعدی پوشاک بخش مهمی از زنده‌گی و هویت انسان‌ را شکل می‌دهد. آقای بارز علاوه می‌کند که به ‌عنوان یک هنرمند، همیشه به ریزه‌کاری‌های هنری لباس‌هایش توجه دارد و هلال فرنود این ‌کار را برای او انجام می‌دهد. آقای بارز همچنان اضافه می‌کند که او کارهایش را به ‌موقع و سر وقت از هلال فرنود تسلیم می‌گیرد.

از سوی دیگر، نظیفه محمودی، یکی از خبرنگاران زن در ولایت کابل است. این مشتری آقای فرنود بیان می‌کند که ظرافت‌های هنری و کیفیت کاری هلال فرنود او را واداشته است تا دوخت لباس‌هایش را به «پرنیان دوخت» سفارش بدهد. بانو محمودی تشریح می‌کند که رفتار مناسب و حوصله‌مندی نیز جزو از ویژه‌گی‌های یک خیاط خوب است و او این دو ویژه‌گی را در هلال فرنود می‌بیند.

هلال فرنود با سرمایۀ دو صد هزار افغانی کارگاه خیاطی پرنیان دوخت را راه‌اندازی کرده است و اکنون در میان همهٔ غول‌های خیاطی و سابقه‌دار در کابل، کارهای او در حال تبدیل ‌شدن به یک «بَرند ویژه» در میان مشتریانش است. تا این ‌جای کار، هلال فرنود به ‌عنوان یک جوان و یک مرد توانسته راهش را با گذشت از مشکلات و چالش‌ها، با موفقیت سپری کند و شعارش کار و حوصله‌مندی است.