هرات دو

اعتراض پزشکان به افزایش ناامنی و آدم‌ربایی در هرات

عاطفه غفوری

26 August 2020

ده‌ها تن از اعضای جامعۀ پزشکی هرات در اعتراض به آن چه افزایش موارد ناامنی، سرقت و آدم‌ربایی در این شهر خوانده می‌شود دست به اعتراض زدند.

این پزشکان امروز (چهارشنبه، پنجم سنبله) با تجمع در برابر ساختمان دفتر والی هرات نسبت به کوتاهی در تأمین امنیت هرات به ویژه تهدیدهای که فرا راه داکتران این شهر قرار دارد، اعتراض کردند. این اعتراض دو روز پس از اختطاف داکتر منوچهر مطهری، از پزشکان معروف هرات راه‌اندازی شده است. این پزشک شام دوشنبه (سوم سنبله) پس از ترک محل کارش از سوی مردان مسلح ناشناس ربوده شد.

داکتر نثاراحمد مصدق، مسوول اتحادیۀ پزشکان هرات می‌گوید که ناامنی و آدم‌ربایی در هرات سبب شده است که پزشکان این شهر نتوانند به مردم خدمات درمانی ارایه کنند. آقای مصدق می‌افزاید که دست‌کم نیمی از جامعۀ دو هزار نفری پزشکان هرات در ماه‌های اخیر مجبور شده‌اند به گروه‌های مسلح ناشناس باج بپردازند و یا هم از سوی افراد ناشناس تهدید به اختطاف شده‌اند. آقای مصدق هشدار می‌دهد، اگر دولت به وضعیت بحرانی امنیت در هرات توجه نکند، پزشکان هرات اعتراض‌های مدنی‌شان را گسترش خواهند داد. به گفتۀ آقای مصدق، اعتصاب کاری، نافرمانی‌های مدنی و قیام مردمی مراحل بعدی این اعتراض خواهد بود.

در همین حال، والی هرات خواسته‌های پزشکان معترض را برحق می‌داند. سید وحید قتالی، والی هرات با حضور در جمع معترضان می‌گوید که شورای نظامی این ولایت همۀ امکانات خود را برای نجات پزشک ربوده شده بسیج کرده است. او همچنان از سفر شماری از مسوولان ارشد امنیتی کشور در روزهای آتی به هرات خبر می‌دهد. هدف این سفر بررسی چالش‌های امنیتی ولایت هرات خوانده می‌شود.

آقای قتالی می‌افزاید که بر اساس آمارهای موجود از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون سه تن از پزشکان هرات از سوی گروه‌های مسلح ربوده شده‌اند و دو تن آنان دوباره رها شده‌اند. یکی از این پزشکان زمری نوری از داکتران شناخته‌شده هرات است که هفتۀ گذشته پس از پرداخت پول به آدم‌ربایان رها شد.

از سویی هم نماینده‌گان مردم در مجلس می‌گویند، باوجود چانه‌زنی‌های فراوان با مسوولان ارشد امنیتی در کابل، تاکنون برنامۀ افزایش نیروهای امنیتی به این شهر عملی نشده است. حمیدالله حنیف، نمایندۀ مردم هرات در مجلس تأکید می‌کند که قرار است ۳۰۰ سرباز امنیتی دیگر برای تأمین امنیت هرات استخدام شوند و شمار حوزه‌های امنیتی این شهر نیز افزایش خواهد یافت.

آقای حنیف خاطرنشان می‌سازد که بخشی از آدم‌ربایی‌های اخیر در هرات را گروه‌هایی انجام می‌دهند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته بر اساس فرمان ریاست جمهوری آزاد شده‌اند.

هرات به عنوان قطب اقتصادی کشور در دو دهۀ پسین همواره شاهد وقوع رویدادهای آدم‌ربایی بوده است. در برخی موارد افزایش موارد ناامنی در این شهر اعتراض‌های گسترده و اعتصاب عمومی مردم را به دنبال داشته است. اما باوجود وعده‌های مسوولان کشور، هیچ گاهی این روند متوقف نشده است.

آدم‌ربایی در هرات زیان‌های سنگینی را به اقتصاد مردم وارد کرده است. در سال‌های پسین موج‌های پی‌درپی اختطافِ بازرگانان منجر به فرار سرمایه و ترک کشور از سوی آنان شده است. پدیده‌یی که به بی‌کاری بیش‌تر در میان جوانان نیز دامن زده است.