زندانیان طالبان

افزایش تحرکات نظامی طالبان در بدخشان؛ زندانیان تازه رها شدۀ این گروه در سنگرهای نبرد با نیروهای امنیتی می‌جنگند

مقام‌های محلی در بدخشان می‌گویند که گروه طالبان برخلاف تعهدات‌شان مبنی بر کاهش خشونت‌ها از یک هفته به این‌سو، دامنۀ تحرکات نظامی‌شان را در چندین ولسوالی این ولایت شدت بخشیده‌اند.

ذکریا سودا، والی بدخشان می‌گوید که جنگ‌جویان طالبان از یک هفته به این‎سو حمله‌های تهاجمی گسترده‌یی را بالای ولسوالی‌های وردوج، جرم، خاش، ارگو، تگاب، کوفاب، شهر بزرگ، نسی و مایمی در این ولایت در همکاری با گروه داعش و شبکۀ القاعده راه‌اندازی کرده‌اند. به گفتۀ والی بدخشان، این حمله‌های تهاجمی طالبان اما در پی مقاومت نیروهای امنیتی در این ولسوالی‌ها با شکست مواجه شده است و مهاجمان طالبان با دادن تلفات سنگین عقب‌نشینی کرده‌اند.

والی بدخشان می‌افزاید که در عملیات‌های نیروهای امینتی جهت دفع حمله‌های تهاجمی طالبان در این شمار ولسوالی‌ها بیش از 50 تن از جنگ‌جویان این گروه کشته و یا زخمی شده‌اند. والی بدخشان خاطرنشان می‌سازد که میزان تهدیدهای امنیتی پس از ایجاد فرصت‌هایی که در روند صلح برای طالبان فراهم شده، افزایش یافته است.

مسوولان محلی بدخشان اضافه می‌کنند که شماری از افراد گروه طالبان که در پی امضای موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و گروه طالبان از زندان‌های افغانستان رها شده‌اند دوباره به سنگرهای نبرد برگشته و در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند. آقای سودا، می‌گوید که به تازه‌گی در نبردی که میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در ولسوالی نسی بدخشان به وقوع پیوست، شماری از جنگ‌جویان طالبان از سوی نیروهای امنیتی اسیر گرفته شدند. به سخن او، این اسیران تازه زندانیانی هستند که به تازه‌گی از زندان‌های دولت افغانستان رها شده‌اند.

با این حال، افزایش حمله‌های تهاجمی طالبان و توسعۀ جغرافیای جنگی این گروه نگرانی‌های جدی را در میان فعالان مدنی و باشنده‌گان بدخشان ایجاد کرده است. سیف‌الدین ساییس، رییس مجتمع نهادهای مدنی بدخشان می‌گوید که ناامنی‌ها تا دروازه‌های شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان رسیده است و مردم به دلیل حضور طالبان و ناامنی‌ها نمی‌توانند به شمار زیادی از ولسوالی‌های این ولایت سفر کنند. به گفتۀ او، هم اکنون گروه طالبان بر همۀ منابع اقتصادی بدخشان تسلط دارند و ادامۀ این وضعیت سبب تقویت جبهه‌های جنگی و گسترش جغرافیای رزمی  این گروه خواهد شد.

آقای سایس می‌افزاید: «گروه طالبان نه به تعهدات خود در برابر صلح افغانستان پایبند هستند و نه هم به خواست عمومی مردم افغانستان و جامعۀ جهانی برای کاهش خشونت‌ها تمکین می‌کنند.» رییس نهادهای مدنی در بدخشان خاطرنشان می‌سازد که رهایی هزاران زندانی طالب و قرار گفتن حکومت افغانستان در حالات دفاعی و دفاع فعال این فرصت را در اختیار طالبان قرار داد تا دست به آرایش قوا بزنند و با تمویل و تجهیز نیروهای جنگی‌شان، میدان‌های نبرد را گرم نگهدارند.

در همین حال، باشنده‌گان محل نیز می‌گویند، همۀ افراد گروه طالبان که به تازه‌گی از زندان رها شده‌اند در خط نخست جنگ با نیروهای امنیتی می‌رزمند. یکی از باشنده‌گان ولسوالی وردوج که به دلیل تهدیدهای امنیتی نمی‌خواهد نامی از او در این گزارش برده شود، می‌گوید که او شاهد حضور چندین تن از افراد تازه رها شدۀ طالبان در میدان‌های جنگ علیه نیروهای امنیتی بوده است. به گفتۀ او، افراد تازه رها شدۀ طالبان می‌گویند که آنان به صلح امریکایی باور ندارند و جهاد را تا پیروزی آن ادامه می‌دهند.

با این حال، مقام‌های امنیتی در ولایت بدخشان می‌گویند که نیروهای امنیتی در همۀ ولسوالی‌های بدخشان در حالت دفاعی قرار دارند و حمله‌های تهاجمی طالبان را دفع می‌کنند. به سخن آنان، با وجود راه‌اندازی حمله‌های گسترده از سوی طالبان، این گروه تا هنوز شاهد هیچ گونه پیش روی نیستند.

حکومت افغانستان به منظور نشان دادن حُسن نیت به روند صلح، افزون بر این ‌که بر حمله‌های تهاجمی پایان بخشیده است، نزدیک به شش هزار زندانی گروه طالبان را از زندان‌های کشور رها کرده است. با این وصف، مقام‌های محلی و باشنده‌گان ولایت بدخشان می‌گویند که همۀ این افراد تازه رها شده دوباره به میدان‌های نبرد برگشته‌اند.

با آن ‌که قرار بود پس از رهایی شماری از زندانیان گروه طالبان از زندان‌های افغانستان، میزان خشونت‌ها در کشور کاهش یابد، اما نظر به گفتۀ مقام‌های حکومتی در شماری از ولایت‌های کشور، دامنۀ خشونت‌ها گسترش یافته و حمله‌های تهاجمی جنگ‌جویان گروه طالبان بر مواضع نیروهای امنیتی شدت گرفته است.