بدخشان

افزایش حمله‌های طالبان در بدخشان؛ مردم از رسیدن این گروه به دروازه‌های شهر فیض‌آباد نگران‌اند

در کمتر از یک هفتۀ پسین شماری از ولسوالی‌ها و مناطقی از شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان گواه ناامنی‌های بی‌پیشینه بوده است؛ ناامنی‌هایی که طی آن ده‌ها سرباز امنیتی و جنگ‌جوی گروه طالبان کشته و یا زخمی شده‌اند. فعالان مدنی و باشنده‌گان ولایت بدخشان می‌گویند که طالبان در کمتر از یک هفتۀ گذشته در کنار این که حمله‌های تهاجمی‌ را بر ولسوالی‌های این ولایت افزایش داده‌اند، دامنۀ جغرافیای جنگی‌شان به مرکز این ولایت توسعه یافته و جنگ‌جویان این گروه تا دروازه‌های شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان رسیده‌اند.

با توجه به چگونه‌گی نبرد، گروه طالبان در یک هفتۀ گذشته حمله‌های گسترده‌یی را بالای ولسوالی‌های وردوج، راغستان، شهر بزرگ، کشم، درایم،  بهارک، ارغنج‌خواه، خواهان و ناحیه‌های سوم و هشتم شهر فیض‌آباد راه‌اندازی کرده‌اند. در این جریان به نیروهای امنیتی کشور نیز تلفات سنگینی وارد شده است.

فعالان مدنی و باشنده‌گان مرکز بدخشان ادعا می‌کنند که شماری از ناحیه‌های شهر به دست طالبان سقوط کرده است. محمد موسی میرزاده، یکی از فعالان مدنی در بدخشان می‌گوید که حکومت محلی و مدیران امنیتی این ولایت توانایی مهار ناامنی‌ها را ندارند و در صورت ادامۀ این وضعیت و بی‌توجهی حکومت مرکزی به وضعیت امنیتی بدخشان، خطر سقوط این ولایت به دست طالبان وجود دارد. به گفتۀ او، هم اکنون جنگ‌جویان گروه طالبان ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان را به تصرف خود درآورده‌اند و در صورتی که برنامۀ منظمی به هدف مدیریت جنگ در این ولایت روی دست گرفته نشود، دامنۀ جنگ طالبان به نقاط مرکزی شهر کشانده خواهد شد.

از سوی هم، شماری از باشنده‌گان محل می‌گویند که ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد به دست طالبان سقوط کرده است و حمله‌های تهاجمی این گروه بر بخش‌های دیگر بدخشان نیز شدت گرفته است. فیض رحمان، باشندۀ شهر بدخشان می‌گوید که در پی بی‌توجهی حکومت نسبت به حضور طالبان در بخش‌هایی از ناحیۀ سوم، این ناحیه به گونۀ کامل به تصرف طالبان درآمده و به نیروهای امنیتی تلفات سنگینی وارد شده است.

مسوولان امنیتی در بدخشان اما سقوط ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد به دست طالبان را رد می‌کنند و می‌گویند که نیروهای امنیتی به هدف جلوگیری از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان از این ناحیه عقب‌نشینی تکتیکی کرده‌اند.

ثناءالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان می‌گوید که در نتیجۀ حمله‌های هوایی نیروهای ارتش در ولسوالی‌های وردوج، کشم، شهر بزرگ و ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت به جنگ‌جویان گروه طالبان تلفات سنگینی وارد شده و همۀ حمله‌های تهاجمی این گروه عقب زده شده است. به سخن او، در نتیجۀ دفاع فعال و پاسخ به حمله‌های تهاجمی جنگ‌جویان گروه طالبان در کمتر از یک هفتۀ گذشته نزدیک به ده تن از نیروهای امنیتی جان باخته‌اند، اما به سخن او، میزان تلفات جنگ‌جویان طالبان از صد کشته و زخمی بیشتر است. آقای روحانی می‌افزاید که 55 جنگ‌جوی طالبان در ولسوالی وردوج و بیست تن دیگر آنان در ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان کشته و زخمی شده‌اند.

جنگ‌جویان گروه طالبان که از دو روز به این‌سو حمله‌های تهاجمی‌شان را بر ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان شدت بخشیده‌اند مدعی هستند که به نیروهای امنیتی کشور تلفات سنگینی وارد کرده‌اند و شماری از سربازان امنیتی را نیز به اسارت گرفته‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان می‌گوید که جنگ‌جویان این گروه سه پاسگاه نیروهای امنیتی را در منطقۀ «ده بالا» از مربوطات ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان تصرف کرده‌اند. به سخن او، در جریان این درگیری حدود ۲۵ تن از نیروهای امنیتی حکومت کشته و یا زخمی شده‌اند و ۲۳ تن از این نیروها به دست آنان اسیر شده‌اند.

با این حال، مقام‌های امنیتی در بدخشان اما با رد این ادعا می‌گویند که در جریان یک نبرد 24 ساعته میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان به روزهای جمعه و شنبه (25 و 26 میزان) تنها چهار سرباز امنیتی جان باخته و سه تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. مسوولان امنیتی همچنان می‌افزایند که در این جریان به جنگ‌جویان طالبان تلفات سنگینی وارد شده است. سخنگوی پولیس ولایت بدخشان خاطرنشان می‌سازد که در این درگیری 8 جنگ‌جوی طالبان کشته شده و دوازده تن دیگر آنان زخم برداشته‌اند و نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از وارد شدن تلفات به افراد ملکی از ساحه عقب‌نشینی تکتیکی کرده‌اند.

در کنار این همه، جنگ‌جویان گروه طالبان حمله‌های تهاجمی‌شان را بالای بخش‌هایی از ولسوالی کشم و ولسوالی شهر بزرگ این ولایت نیز شدت بخشیده‌اند. ثناءالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان می‌گوید که جنگ‌جویان گروه طالبان شب گذشته (شنبه، ۲۶ میزان) بالای پاسگاه‌های امنیتی در منطقۀ «درۀ جیم» در ولسوالی کشم ولایت بدخشان حمله کردند. این حمله اما به گفتۀ او، در پی مقاومت نیروهای امنیتی عقب زده شده است. آقای روحانی می‌افزاید که در این درگیری سه تن از جنگ‌جویان گروه طالبان کشته شده و یک تن دیگر آنان زخمی شده است.

از سوی دیگر، نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان می‌گوید که حمله‌های تهاجمی جنگ‌جویان طالبان بر بخش‌هایی از ولسوالی‌های شهر بزرگ و کشم بدخشان عقب زده شده است. به گفتۀ او، در این درگیری که تا نیمه‌های شب گذشته (شنبه، 26 میزان) ادامه داشت، ده جنگ‌جوی گروه طالبان کشته شده و چهار تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

این در حالی است که چهار روز پیش گروه طالبان کاروان نیروهای امنیتی را در منطقۀ «باغ مبارک» از مربوطات شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان کمین زدند. در نتیجۀ آن مسیر رفت‌وآمد به روی باشنده‌گان دوازده ولسوالی این ولایت برای ساعاتی مسدود شد. مسوولان امنیتی تاکنون جزییات این رویداد را همه‌گانی نکرده‌اند.

آگاهان امور نظامی در بدخشان به این باورند که هم اکنون جنگ‌جویان گروه طالبان حلقۀ محاصرۀ بدخشان را تنگ‌تر ساخته‌اند و اطراف این ولایت را محاصره کرده‌اند. به باور آنان، حضور طالبان در بخش‌هایی از ولسوالی‌های کشم، تگاب، ارگو، درایم، تیشکان، جرم، یمگان، وردوج، ارغنج‌خواه، یفتل، کوهستان، راغستان، یاوان و شهر بزرگ یک کمربند حلقه‌یی است که از سوی طالبان بر اطراف ولایت بدخشان تنیده شده است. در صورت وصل شدن این کمربند در یکی از قسمت‌های شاهراه عمومی این ولایت، بدخشان به دست طالبان سقوط خواهد کرد و امکان تصرف دوبارۀ آن از سوی نیروهای نظامی حکومت دشوار خواهد بود.