سالدانه لشمانیا ملاریا

افزایش مرکزهای درمانی و کاهش موارد مثبت لشمانیا در بدخشان

مسوولان صحی در بدخشان می‌گویند که در پی افزایش مرکزهای درمانی برای تداوی بیماری لشمانیا در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت، شمار رویدادهای مثبت لشمانیا به گونۀ چشم‌گیری کاهش یافته است. مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان میزان این بیماری را در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار اندک می‌دانند. آنان تلاش دارند با تسریع روند درمان بیماران لشمانیا، واقعه‌های مثبت این بیماری را به صفر کاهش دهند.

عنایت‌الله شهرام، مسوول بخش لشمانیا – ملاریا در ریاست صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که اکنون روند تداوی بیماران مبتلا به لشمانیا در هفده مرکز درمانی صورت می‌گیرد و کادر درمانی این ولایت توانسته‌ در یک سال گذشته از میان نزدیک به یک‌هزار و پنج‌صد واقعۀ ثبت شده در این ولایت، بیش از یک‌هزار بیمار را تداوی کنند.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر 209 بیمار مبتلا به بیماری لشمانیا در مرکزهای درمانی ولایت بدخشان زیر درمان قرار دارند. از سوی دیگر، در یک سال گذشته 43 نفر پس از ابتلا به لشمانیا یا ملاریا به گونۀ طبیعی بهبود یافته و یک‌هزار و 165 بیمار دیگری از سوی مرکزهای درمانی موجود در این ولایت تداوی شده‌اند.

مسوول بخش لشمانیا – ملاریا در ریاست صحت عامۀ بدخشان می‌افزاید: «تا سه سال پیش در همۀ بدخشان تنها یک مرکز درمانی لشمانیا وجود داشت، اما امروز هفده مرکز درمانی لشمانیا در بدخشان فعالیت می‌کنند که به گونۀ منظم به تداوی بیماران لشمانیا می‌پردازند.»

آقای شهرام خاطرنشان می‌سازد که ریاست صحت عامۀ بدخشان درنظر دارد به منظور کاهش رویدادهای مثبت لشمانیا افزون بر تسریع روند درمان، میزان آگاهی مردم را جهت پیش‌گیری از مصاب شدن به این بیماری از طریق مسجدها و مکتب‌ها بالا ببرد.

در همین حال، آگاهان امور صحی به این باورند که برای مقابله با لشمانیا مردم باید بهداشت فردی و محیطی را رعایت کنند؛ زیرا به سخن آنان، در صورت رعایت نکردن مسایل بهداشتی، تسریع روند تداوی لشمانیا نیز سودمند نخواهد بود. عبدالقدیر بران، یکی از داکتران بدخشان می‌گوید که علت اساسی شیوع این بیماری رعایت نکردن مسایل بهداشتی است و در صورتی که مردم به این امر توجه کنند، خطر ابتلا به لشمانیا کم‌تر می‌شود.

آقای بران از باشنده‌گان ولایت بدخشان می‌خواهد که جهت جلوگیری از شیوع لشمانیا هنگام خواب از پشه‌خانه‌ها استفاده کنند و نکات بهداشت محیطی، شخصی و اجتماعی را رعایت کنند.

صبرالله، یکی از بیماران مصاب به لشمانیا است. او از این که فرصت تداوی برایش در یکی از مرکزهای درمانی دولت فراهم شده است، ابراز خرسندی می‌کند. این بیمار می‌گوید که پرداخت هزینۀ تداوی لشمانیا از توان بسیاری‌ها بالا است. او می‌افزاید که تا چند سال پیش رویدادهای مثبت لشمانیا در منطقۀ آنان بیشتر بوده است، اما اکنون افراد مبتلا به این بیماری کاهش یافته است.

آگاهان امور صحی می‌گویند که عامل بیماری لشمانیا و یا ملاریا، وجود یک نوع پشۀ خاکی به نام «فیلوبوتوموس» می‌باشد و مردم می‌توانند با استفاده از پشه‌خانه‌ها و پاک نگه‌داشتن محیط زیست از شر این بیماری در امان باشند.