پولیس زن

افزایش 70 درصدی حضور زنان در صفوف پولیس در فاریاب

آمارهای فرماندهی پولیس ولایت فاریاب نشان می‌دهد که در جریان سه سال گذشته حضور سربازان زن در صفوف پولیس ملی در این ولایت حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس این آمار، در سال 1398 خورشیدی تنها 25 زن در تشکیلات فرماندهی پولیس این ولایت حضور داشتند، اما اکنون شمار این زنان به 80 تن افزایش یافته است.

محمد کریم یورش، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت فاریاب در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که قرار است شماری از این سربازان برای ادامۀ آموزش‌های نظامی به کشور ترکیه نیز فرستاده شوند. آقای یورش علاوه می‌کند که شانس دانش‌آموخته‌گان دانشگاه‌ها برای ادامۀ تحصیلات نظامی در بیرون از کشور بیشتر است. او خاطرنشان می‌سازد که این سربازان زن پس از پایان تحصیلات در ترکیه و برگشت به کشور به رتبۀ نظامی «دوم سارن» ارتقاء خواهند کرد.

پولیس‌های زن در فاریاب در بخش‌های جنایی، صحی، نظارت و تلاشی خانه‌ها در چوکات فرماندهی پولیس ولایت فاریاب وظیفه اجرا می‌کنند. به گفتۀ آقای یورش، مدیریت بخش حقوق و جندر بلندترین سِمت‌هایی‌اند که مدیریت آن به دوش یک پولیس زن است. سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت فاریاب توضیح می‌دهد که در کمر‌بندهای ورودی و حوزه‌های پولیس نیز زنان توسط سربازان پولیس زن تلاشی بدنی می‌شوند.

محمد کریم یورش می‌گوید که در یک سال گذشته فرماندهی پولیس ولایت فاریاب شماری از پولیس‌های زن را برای تأمین امنیت خوابگاه‌های دخترانه در دانشگاه فاریاب نیز تنظیم کرده است. آقای یورش با ابراز این موضوع بیان می‌کند که علاقه‌مندی خانواده‌ها و دخترخانم‌ها نسبت به گذشته به خدمت در صفوف پولیس افزایش ‌یافته است. کریم یورش می‌افزاید که در حال حاضر شماری از دختران علاقه‌مند برگه‌های شمولیت به صفوف پولیس را دریافت کرده‌اند و افراد واجد شرایط ممکن به زودی جذب شوند. به سخن آقای یورش، در صورت نیاز، سربازان پولیس زن حاضرند در عملیات‌های زمینی نیز اشتراک کنند.

دوم سارن شریفه مبارز، آمر جندر و حقوق بشر در فرماندهی پولیس ولایت فاریاب یکی از زنانی است که در صفوف پولیس در فاریاب وظیفه اجرا می‌کند. او توضیح می‌دهد که از دوازده سال به این‌سو در بخش‌های مختلف پولیس وظیفه اجرا کرده است. خانم مبارز می‌افزاید که دوره‌های آموزش نظامی میان‌مدت شش ماهۀ ارتقای ظرفیت را در کشور ترکیه فرا گرفته است.

شریفه مبارز در بخش کاربرد سلاح و موضوع‌های حقوق بشری نیز آموزش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت را در داخل افغانستان گذرانده است. او روشنی می‌اندازد که از وظیفه‌اش به عنوان یک پولیس زن راضی است. به باور شریفه مبارز، جامعه هنوز هم آمیختۀ دیدگاه‌های سنتی است و خانواده‌ها کم‌تر اجازه می‌دهند که دختران‌شان شامل پولس شوند. به سخن او، اما بخش نظامی دولت به ویژه پولیس این کشور به شدت به پولیس‌های زن نیاز دارد. این پولیس زن آرزو دارد که روزی خانواده‌ها این نیازمندی را درک کنند و دختران‌شان را بگذارند تا آزادانه وارد نظام شوند.

همچنان شگوفه سادات خالقی، خبرنگار و کنش‌گر مدنی در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب به عنوان یک دخترخانم از افزایش پولیس‌های زن در فرماندهی پولیس این ولایت استقبال می‌کند. او توضیح می‌دهد که امنیت بیش‌تر شهروندان بسته‌گی به افزایش پولیس‌های زن دارد. به گفتۀ شگوفه، خانم‌های مشکوک باید از سوی پولیس‌های زن تلاشی بدنی شوند. او تأکید می‌کند که در این صورت آمار جرایم نیز پایین خواهد آمد.

مسوولان فرماندهی پولیس ولایت فاریاب در حالی از افزایش حضور پولیس‌های زن در این ولایت خبر می‌دهند که شاهراه‌ها و ولسوالی‌های دوردست این ولایت نیز نسبت به سال‌های پیش بیش‌تر ناامن شده‌اند. ولسوالی قیصار و شاهراه شماره یک فاریاب – جوزجان از یک سال به این‌سو زیر تهدیدهای بُلند امنیتی قرار دارد. ارتش پارسال از راه‌اندازی عملیات پاک‌سازی شاهراه شماره یک فاریاب – جوزجان خبر داده بود، اما تاکنون بخش‌هایی از این شاهراه کماکان در اختیار جنگ‌جویان طالبان قرار دارد.