گاز مایع

برای 10 هزار خانواده در جوزجان گاز شهری توزیع می‌شود

محمدجان آریا

15 April 2021

مسوولان شرکت دولتی «افغان‌ گاز» می‌گویند که برای ده هزار خانواده در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان گاز شهری توزیع خواهند کرد. به گفتۀ آنان، فاز نخست لوله‌کشی گاز شهری از منطقۀ جرقدوغ تا داخل شهر شبرغان به طول شش کیلومتر تکمیل شده و کار فاز دوم لوله‌کشی این پروژه در جریان هفتۀ آینده آغاز خواهد شد. کار فاز نخست لوله‌کشی این پروژه حدود یک‌ونیم ماه پیش‌ آغاز شده بود.

انجنیر عبدالقیوم، رییس شرکت «افغان‌گاز» در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که ده هزار میتر سنجش گاز از سوی ادارۀ آنان به خانه‌های رهایشی در شهر شبرغان توزیع می‌شود. آقای عبدالقیوم می‌افزاید که ۲۳ هزار میتر سنجش مصرف گاز نزد ادارۀ آنان موجود است، اما در گام نخست تنها برای ده هزار خانۀ رهایشی گاز شهری توزیع می‌شود.

رییس این شرکت دولتی اضافه می‌کند که در گام بعدی به اطراف شهر شبرغان نیز لوله‌کشی گاز شهری صورت خواهد گرفت. او با بیان این مطلب ابراز می‌دارد که مصرف گاز برای خانه‌های رهایشی از معدن گاز جرقدوغ در شهر شبرغان تأمین می‌شود. در این معدن حدود هشت حلقه چاه‌ استخراج گاز فعال‌اند. مسوولان شرکت دولتی افغان‌گاز در حالی از توزیع گاز شهری معیاری بر اساس سنجش میترها به خانه‌های رهایشی صحبت می‌کنند که از سال‌ها به این‌سو شبکۀ ‌شهری مصرف گاز در بخش‌هایی از شهر شبرغان به گونۀ غیرمعیاری فعال است. اما رییس شرکت افغان‌گاز اطمینان می‌دهد که آنان با خودکفایی مالی و از عواید تصدی افغان‌گاز توزیع گاز شهری را معیاری می‌سازند.

این در حالی است که در سال گذشته شماری از کارگران شرکت دولتی افغان‌گاز با راه‌اندازی راهپیمایی در پیوند به خصوصی‌سازی بخش‌هایی از تأسیسات این تصدی دولتی دست به اعتراض زدند. اکنون اما انجینیر عبدالقیوم، رییس این شرکت دولتی علاوه می‌کند که عاید سالانۀ شرکت دولتی افغان‌گاز بین ۲۴۰ میلیون تا بیش از یک‌ میلیارد افغانی افزایش یافته است. او تأکید می‌کند که هیچ قسمت این تصدی دولتی به بخش خصوصی سپرده نشده است.

در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰۰ هزار متر مکعب گاز از چهار معدن در شهر شبرغان استخراج می‌شود. این گاز مایع نیاز سوخت شرکت دولتی «کود برق» در شهر مزارشریف و مصرف گاز شرکت خصوصی تولید برق «بیات ‌پاور» در شهر شبرغان را تأمین می‌کند.

بر بنیاد گفته‌های مسوولان شرکت دولتی افغان‌گاز، حدود 54 سال پیش (۱۳۴۶) خورشیدی ۷۴ حلقه چاه گاز در ناحیه‌های جرقدوغ، یتیم تاق، خواجه‌گوگردک و شکرک از مربوطات شهر شبرغان از سوی انجنیران دولت شوری سابق و متخصصان افغانستان کشف شده بودند.

در حال حاضر اما تنها ۳۲ حلقه چاه گاز مایع در این ولایت فعال‌اند. در گذشته‌ها نیز گاز ولایت جوزجان از طریق لوله‌کشی به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شد، اما با آغاز جنگ‌های داخلی و تخریب لوله‌های گاز، روند صدور گاز مایع به کشورهای آسیای میانه متوقف شد.