آموزش راننده‌گی

برنامۀ آموزش راننده‌گی برای زنان در جوزجان

محمدجان آریا

20 December 2020

مرکز آموزشی «ابرهام لینکلن» در همکاری با مدیریت ترافیک ولایت جوزجان به تازه‌گی برنامۀ آموزش قوانین ترافیک و جاده را برای ۲۷ تن از زنان و دختران در شهر شبرغان راه‌اندازی کرده است. اشتراک کننده‌گان زن در این برنامۀ آموزشی برای پانزده روز قوانین ترافیک جاده را آموزش خواهند دید.

برگزار کننده‌گان می‌گویند که این برنامۀ کوتاه‌مدت برای آن ‌عده از بانوانی است که قبلاً راننده‌گی را به گونۀ غیر حرفه‌یی یاد گرفته‌ و اکنون در این شهر راننده‌گی می‌کنند. عبدالبشیر فیضی، آمر بخش تعلیم و تربیۀ مدیریت ترافیک ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که با افزایش شمار راننده‌گان زن در شهر شبرغان، علاقه‌مندی زنان به یادگیری زبان ترافیکی و قوانین جاده نیز بیش‌تر شده است. آقای فیضی می‌افزاید، زنانی که در این برنامه شرکت کرده‌اند، هرچند راننده‌گی را بلد هستند، اما بنابر دلایلی با قوانین ترافیک و جاده آشنایی چندانی ندارند.

این در حالی است که راننده‌گان زن همواره از آزار و اذیت مردان هنگام راننده‌گی شکایت دارند. ملالی مبارز، از برگزار کننده‌گان این برنامۀ آموزشی که خودش نیز موتر دارد به این باورست که زنان نیز همانند مردان نسبت به نیازمندی‌های مدنی‌شان حق راننده‌گی را دارند. او اما اضافه می‌کند که در بیشتر اوقات مردان در هنگام راننده‌گی برای زنان به گونه‌های مختلف از جمله سر و صداهای بی‌جا (پرزه‌پرانی) مزاحمت می‌کنند. خانم ملالی علاوه می‌کند که هنوز راننده‌گی زنان در فرهنگ مردسالارانۀ افغانستان حل نشده است. ملالی مبارز خاطرنشان می‌سازد که راننده‌گی برای زنان حس آزادی می‌دهد.

این برنامۀ آموزش راننده‌گی در شهر شبرغان از سوی نهادهای مدنی با همکاری مدیریت ترافیک ولایت جوزجان در حالی راه‌اندازی شده است که شماری از زنان و دختران با موترهای شخصی‌شان کارهای روزمره و نیازمندی‌های خانه را برطرف می‌سازند.

قریحه فرهمند، یکی از اشتراک کننده‌گان برنامۀ آموزش قوانین ترافیک و جاده می‌گوید که آموزش زبان ترافیک برای همۀ راننده‌گان زن مهم است. او تأکید می‌ورزد که تجربه و آموزش دو رکن اساسی در راننده‌گی است. خواهر بزرگ قریحه نیز راننده است. او تشریح می‌کند که در خانوادۀ‌شان در نبود رانندۀ مرد، آنان به نیازمندی‌های خانواده‌گی رسیده‌گی می‌کنند. خانم قریحه می‌افزاید که تا چند روز پیش دربارۀ قوانین جاده چیز زیادی نمی‌دانست، اما اکنون با شرکت در این برنامه با زبان ترافیکی بیش‌تر آشنا شده است.

خانم قریحه نیز از آزار و اذیت مردان در هنگام راننده‌گی شکایت دارد. او می‌گوید: «راننده‌گان مرد با سبقت جستن و گرفتن زاویه به سمت راننده‌گان زن مشکل خلق می‌کنند.» او به این باورست که در نهایت مردان باید راننده‌گی زنان را به ‌عنوان یک واقعیت اجتماعی بپذیرند.

این بانوان پس از پایان برنامۀ آموزش قوانین ترافیک و جاده از سوی مدیریت ترافیک ولایت جوزجان جواز راننده‌گی به دست خواهند آورد. سه سال پیش نیز حدود ۲۲ تن از زنان و دختران در جوزجان از سوی مرکز آموزشی لینکلن راننده‌گی را آموختند. در حال حاضر شمار راننده‌گان زن در شهر شبرغان رو به افزایش است.