maxresdefault

برگزاری محافل «پر جنب‌وجوش» در ساحۀ زیر حاکمیت طالبان در جوزجان

محمدجان آریا

28 March 2020

باوجود هشدار مسوولان محلی ولایت جوزجان از عدم تجمع به دلیل شیوع ویروس کرونا، هنوزهم مراسم پر جنب‌وجوش عروسی در مناطق زیر حاکمیت گروه طالبان در این ولایت برگزار می‌شود. مسوولان محلی جوزجان می‌گویند که در دو هفتۀ پسین، چندین محفل عروسی با اشتراک صدها نفر در ولسوالی‌های این ولایت برگزار شده است.

شکرالله جاهد، ولسوال قرقین ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که تنها در دو هفته پسین چهار مراسم عروسی در روستاهای زیر تصرف طالبان در این ولسوالی برگزار شده است. او می‌افزاید که در ولسوالی خم‌آب این ولایت که تصرف دولت خارج است نیز مراسم پرجنب‌وجوش برگزار می‌شود.

آقای جاهد ابراز نگرانی گفت، با وجود این که از طریق بُلندگوها به باشنده‌گان جوزجان هشدار داده‌ایم که از هر نوع تجمع خودداری کنند و ویروس کرونا را جدی بگیرند، اما در مناطق زیر حاکمیت طالبان محافل عروسی برگزار می‌شود. به سخن او، در مواردی در همچو محافل بین 500 تا 1000 مهمان از ولایت‌های فاریاب و بلخ نیز دعوت می‎شوند.

ولسوال قرقین در ادامه گفت: «محافل عروسی در ساحه زیر حاکمیت طالبان مسلح با برگزاری مسابقه‌های پهلوانی، بُزکشی و والیبال برگزار می‌شود که این گونه گردهمایی‌ها شیوع ویروس کرونا را گسترش می‌دهد.»

این درحالی است که مسوولان ریاست صحت عامه ولایت جوزجان به رسانه‌ها می‌گویند که آنان با گروه طالبان به تفاهم رسیده‌اند که افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا را به شفاخانه‌های این ولایت تسلیم خواهند کرد.

از سویی‌هم، روز گذشته وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده است که با گروه طالبان هم‌آهنگی لازم صورت گرفته که بر اساس آن در مناطق‌ زیر تصرف شان به خاطر پیش‌گیری از گسترش ویروس کرونا آگاهی‌دهی خواهد شد. بر اساس گزارش ریاست صحت عامه ولایت جوزجان، گروه طالبان گفته‌اند شهروندانی که از ایران به مناطق زیر حاکمیت آنان برمی‌گردند، باید تصدیق‌نامه صحت عامه ولایت جوزجان را باخود داشته باشند؛ در غیر آن اجازه ورود به این مناطق را نخواهند داشت.

تازه‌ترین آمار وزارت صحت عامه نشان می‎دهد که تا کنون 106 شهروند کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از همین رو، دولت در شهرهای کابل و هرات به صورت رسمی قیود گشت‌وگذار وضع کرده است. مسوولان این وزارت از همۀ شهروندان کشور خواسته‌اند که به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس، از برگزاری هر نوع تجمع خودداری کنند.

در حال حاضر سه ولسوالی ولایت جوزجان زیر تصرف جنگجویان گروه طالبان قرار دارد. ولسوالی خم‌آب که هم‌مرز با کشور ترکمنستان است و ولسوالی‌های قوش‌تپه و درزاب از یک‌سال به این‌سو در تصرف طالبان قرار دارد. مسوولان محلی باری دیگر از گروه طالبان می‌خواهد که ویروس کرونا را جدی بگیرند و از برگزاری محافل پرتجمع در مناطق زیر حاکمیت‌ شان، جلوگیری کنند.