بدخشان

تأخیرهای پیهم در آغاز مذاکرات مستقیم؛ باشنده‌گان بدخشان دست به همایش خیابانی زدند

سیمع‌الله سیحون

06 September 2020

به توافق نرسیدن طرف‌های درگیر جنگ به کاهش خشونت‌ها و تأخیر در آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان سبب شده است که صداهای اعتراضی در پیوند به کُند بودن این روند و افزایش روزافزون خشونت‌ها در گوشه و کنار کشور بلند شوند.

صدها باشندۀ ولایت بدخشان دیروز «شنبه، پانزدهم سنبله» یک همایش خیابانی را به راه‌انداختند. اشتراک‌کننده‌گان این همایش از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند که به خشونت‌ها پایان دهند و با اعلام آتش‌بس دایمی و آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی به انتظار دیرینۀ مردم افغانستان جهت دست‌یابی به صلح، نقطۀ پایان بگذارند.

اشتراک‌کننده‌گان این همایش با سر دادن شعارهایی «دیگر جنگ بس است، ما از جنگ نفرت داریم» و «هیچ بهانه‌یی برای دوام خشونت‌ها وجود ندارد» از طرف‌های درگیر می‌خواهند که مشکلات موجود در کشور را از راه گفت‌وگو و مذاکره حل کنند؛ نه از راه جنگ و ادامۀ خون‌ریزی.

نماینده‌گان اقشار مختلف اجتماعی، علمای دین، فعالان مدنی، نماینده‌گان مردم در شورای ملی و شورای ولایتی، خانم‌ها و جوانان در این همایش شرکت کرده‌اند. آنان با صدور قطع‌نامۀ 10 ماده‌یی از طرف‌های درگیر خواستند که به جنگ و خون‌ریزی در کشور نقطۀ پایان بگذارند.

در بخش از این قطع‌نامه آمده است :«از تحریک طالبان، دولت افغانستان، سفارت امریکا، ملل متحد و جامعۀ جهانی می‌خواهیم که با توجه به  وضعیت ناگوار جنگ، کشتار و خون‌ریزی دوام‌دار، به صدای مردم جنگ‌زده و در گلیم غم نشستۀ افغانستان گوش داده و هرچه عاجل آتش‌بس فوری را اعلام و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را برای صلح دایمی در کشور آغاز کنند.»

از سوی هم، اشتراک‌کننده‌گان این همایش با جمع‌آوری نزدیک به پنج‌صد امضا پای یک تومار از طرف‌های درگیر خواستند که به نزاع خونین و دراز دامن افغانستان نقطۀ پایان بگذارند و با اعلام آتش‌بس دایمی و آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی زمینه را برای شکل‌گیری صلح دایمی در این کشور فراهم بسازند.

عبدالبصر حق‌جو، از برگزارکننده‌گان این همایش می‌گوید که آنان با راه‌اندازی این برنامه از طرف‌های درگیر می‌خواهند که به صدای صلح خواهانۀ مردم افغانستان پاسخ مثبت بدهند و با اعلام آتش‌بس دایمی و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح در پرتو آموزه‌های دینی به انسان‌کشی پایان دهند. به گفتۀ او، دست‌یابی به صلح دایمی خواست عمومی مردم افغانستان است و طرف‌های درگیر نباید از خواست مردم افغانستان به ساده‌گی فروگذاشت کنند.

مولوی نورالحق نوری، یکی از علمای دین در بدخشان می‌گوید که همۀ موانع فرا راه صلح افغانستان برداشته شده و هیچ بهانه‌یی دیگری برای ادامۀ جنگ باقی نمانده است و طرف‌های درگیر باید از فرصت پیش آمده استفاده کنند و مذاکرات صلح را هرچه زودتر آغاز کنند. به گفتۀ این عالم دین، حکومت افغانستان و گروه طالبان باید بر اساس دستورهای دین اسلام که مردم را به صلح فرا می‌خواند عمل کنند و از این بیش مردم افغانستان را در گلیم غم ننشانند.

همچنان فضل احمد آماج، از فعالان مدنی ولایت بدخشان می‌گوید که همزمان با افزایش امیدواری‌ها نسبت به نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های جهانی و ملی برای صلح افغانستان، آنان از طرف‌های درگیر می‌خواهند که هرچه زودتر آتش‌بس دایمی اعلام کنند و با آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی به انتظار درازمدت مردم افغانستان جهت دست‌یابی به صلح پایدار، پایان دهند.

به گفتۀ آقای آماج، حکومت افغانستان همۀ موانع را از سر راه صلح برداشته است و تلاش‌های جامعۀ جهانی نیز به منظور تسریع این روند به قوت تمام ادامه دارد و آنان از گروه طالبان می‌خواهند که دیگر بهانه‌تراشی نکنند و روی یک توافق سیاسی با حکومت افغانستان کنار بیایند.

هرچند حکومت افغانستان بارهای اعلام کرده است که همۀ آماده‌گی‌ها برای تسریع روند صلح روی دست گرفته شده و قرار است که این روند به زودی آغاز شود، اما تأخیرهای پیهم در آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی و قطع خشونت‌ها فریاد مردم را بلند داشته است. باشنده‌گان ولایت بدخشان از طرف‌های درگیر می‌خواهند که با درنظر داشت مصلحت عمومی مردم افغانستان، این روند را طولانی نسازند و هرچه زودتر گفت‌وگوهای مستقیم صلح را با اعلام آتش‌بس دایمی آغاز کنند.