تجاوز جنسی طالبان

تجاوز جنسی افراد گروه طالبان بر یک زن در ولسوالی اشکمش ولایت تخار

tahminaatif

12 August 2020

یک منبع معتبر امنیتی در ولایت تخار تأیید می‌کند که افراد گروه طالبان در روستای «درۀ کلان» ولسوالی اشکمش این ولایت بر یک زن تجاوز جنسی کرده‌اند. این منبع که نخواست نامی از او در این گزارش برده شود، می‌افزاید که افراد مربوط به گروه مولوی کریم، فرمانده مشهور طالبان هفته گذشته (پنج‌شنبه، شانزدهم اسد) بر این زن تجاوز جنسی کرده‌اند. به سخن او، مولوی کریم نیز از سوی باشنده‌گان محل و منابع امنیتی ولایت تخار به تجاوز جنسی بر دانش‌آموزان یک مدرسۀ دینی متهم است.

خلیل اسیر، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت تخار قیام مردمی در برابر طالبان را در منطقۀ «درۀ کلان» در ولسوالی اشکمش تأیید می‌کند اما می‌گوید که آنان تا هنوز معلومات دقیقی از تجاوز جنسی افراد مربوط به گروه طالبان به دست نیاورده اند. آقای اسیر می‌افزاید که تلاش‌ها برای دریافت اطلاعات دقیق جریان دارد.

با این حال، باشنده‌گان محل می‌گویند که در پی اعتراض و قیام مردمی در برابر طالبان به منظور مجازات عاملان تجاوز جنسی، گروه طالبان تعهد سپرده بودند که افراد متهم به این تجاوز را مجازات خواهند کرد. به گفتۀ آنان، اما با گذشت شش روز هنوزهم این گروه هیچ اقدامی را برای مجازات عاملان این تجاوز جنسی روی دست نگرفته‌اند.

یکی از باشنده‌گان محل که به دلیل تهدیدهای امنیتی ناشی از حضور طالبان در منطقه از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، نیز تأیید می‌کند که محافظان مولوی کریم در ولسوالی اشکمش ولایت تخار بالای یک زن جوان تجاوز جنسی کرده‌اند. این باشندۀ محل می‌افزاید که نشست‌های بزرگان منطقه با طالبان از دو روز به این‌سو در منطقۀ «درۀ کلان» جریان دارد تا عاملان این تجاوز جنسی مجازات شوند. گروه طالبان اما تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

این درحالی است که بر بنیاد اظهارات مقام‌های محلی و امنیتی در ولایت تخار، افراد مربوط به گروه طالبان حدود سه هفته پیش (30 سرطان) بالای دو کودک 13 و 14 ساله در ولسوالی خواجه‌غار این ولایت نیز تجاوز  جنسی کرده بودند. به گفتۀ مقام‌های محلی ولایت تخار، افراد مربوط به گروه طالبان این دو کودک دختر را در پیش چشمان پدر و مادرش مورد تجاوز جنسی قرار داده‌اند. گروه طالبان اما چهار تن را در پیوند به این قضیه بازداشت کرده و مدعی هستند که آنان هیچ وابسته‌گی به این گروه ندارند و به زودی مجازات خواهند شد.

باشنده‌گان محل اما اصرار دارند که تجاوز جنسی بر دو کودک در ولسوالی خواجه‌غار و تجاوز جنسی بر یک زن در ولسوالی اشکمش ولایت تخار توسط افراد مربوط به گروه طالبان صورت گرفته است. به سخن آنان، طالبان در ولایت تخار تلاش دارند که عاملان هر دو مورد تجاوز جنسی را به ولایت کندز فرار دهند.

باشنده‌گان محل دو هفته پیش دست به اعتراض و قیام مردمی زدند و خواهان مجازات عاملان تجاوز جنسی بالای دو دختر خردسال شدند. گروه طالبان اما بالای آنان شلیک کردند که در نتیجۀ آن سه تن از معترضان کشته شدند و دست‌کم ده تن دیگر در این رویداد زخم برداشتند. ولسوالی‌های خواجه‌غار و اشکمش ولایت تخار از دو هفته به این‌سو شاهد قیام‌های مردمی بر ضد طالبان می‌باشد. باشنده‌گان محل در این دو ولسوالی افراد مربوط به گروه طالبان را به تجاوز جنسی بر زنان و کودکان متهم می‌کنند.