گدام های هرات

ترمیم بناهای باستانی هرات؛ تا شش ماه دیگر مرمت گدام‌های تاریخی هرات به پایان می‌رسد

عاطفه غفوری

17 November 2020

مقام‌های محلی در هرات می‌گویند که حدود هفتاد درصد کار بازسازی و مرمت گدام‌های تاریخی این ولایت تکمیل شده است. سید وحید قتالی، والی هرات می‌گوید که پیش‌بینی می‌شود تا شش ماه آینده کار بازسازی و ترمیم این گدام‌ها به پایان برسد.

آقای قتالی امروز (سه‌شنبه، ۲۷ عقرب) می‌گوید که هزینۀ ترمیم و بازسازی گدام‌های تاریخی هرات حدود ۸۰ میلیون افغانی می‌باشد و از سوی واحد انکشافی ریاست جمهوری پرداخت شده است.

در همین حال، انجینیر شکرالله، مسوول پروژۀ مرمت و بازسازی گدام‌های هرات توضیح می‌دهد که خشت بام، خشت فرش صحن و مرمت همۀ بخش‌های آسیب‌دیدۀ این بنای تاریخی شامل این پروژه می‌باشند.

گدام‌های تاریخی هرات در سال ۱۳۰۳ خورشیدی به دستور امیرعبدالرحمان خان ساخته شده‌اند. این گدام‌ها دارای چهار بلاک است و در مرکز شهر هرات موقعیت دارند. مساحت این گدام‌ها حدود ۱۴ هزار متر مربع می‌باشد.

بنابر ادامۀ جنگ‌های مسلحانه در چهار دهۀ گذشته در کشور بخش قابل توجهی از این گدام‌ها که محلی برای نگه‌داری موادغذایی بودند، تخریب شده است. مسوولان محلی در ولایت هرات می‌گویند که قرار است از این گدام‌های تاریخی به عنوان یک مرکز توریستی و بازار سرپوشیده برای فروش صنایع دستی هرات استفاده شود؛ اقدامی که انتظار می‌رود در جلب گردش‌گران خارجی موفق عمل کند.

از سوی دیگر، والی هرات از ارادۀ محکم دولت برای حفاظت و نجات آبده‌های تاریخی هرات از فروپاشی خبر می‌دهد. آقای قتالی می‌گوید که به زودی روند ترمیم منار پنجم مجموعۀ مصلای هرات که در سال‌های پسین در معرض فروپاشی قرار گرفته است، آغاز خواهد شد و چند بنای تاریخی دیگر این ولایت نیز دوباره بازسازی و مرمت خواهند شد.

هرات حدود هشت‌صد آبدۀ تاریخی را در خود جای داده است. بناهایی که بیشتر آن‌ها از عصر تیموریان در این شهر به‌جا مانده‌اند. روزگاری هرات مرکز علم و دانش آن زمان و به تعبیر دیگری، مرکز رنسانس شرق شناخته می‌شد. اما جبر روزگار و حوادث ناگوار به جز خاطره‌یی به یاد ماندنی، چیز دیگری در این دیار باقی نگذاشته است.