حمایت

تقدیر نیروهای امنیتی از سوی باشنده‌گان ولایت بدخشان

سیمع‌الله سیحون

13 September 2020

شماری از فعالان مدنی، علمای دین، فرهنگیان و شاعران بدخشان در همایشی که از سوی بخش حمایت مردمی ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی در مقر لوای دوم پیادۀ ارتش در این ولایت راه‌اندازی شده بود، از نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت تقدیر کردند.

مسوولان برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی می‌گویند که آنان به پاس رشادت‌ها، قهرمانی‌ها، جان‌فشانی‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت مردم، مهار ناامنی‌ها و سرکوب گروه‌های شورشی تقدیر و حمایت از نیروهای امنیتی را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند. به گفتۀ آنان، برنامه‌های حمایت از نیروهای امنیتی در شماری از ولایت‌های کشور راه‌اندازی شده و قرار است این برنامه در ولایت‌های دیگر نیز برگزار شود.

در این همایش ده‌ها تن از فعالان مدنی،  علمای دین، زنان، جوانان و باشنده‌گان ولایت بدخشان ضمن تقدیر از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور، حمایت‌شان را از این نیروها اعلام کردند. حضرت وفا، مسوول اجرایی برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی می‌گوید که برنامۀ حمایت مردمی افزون بر فعالیت در زمینه‌های وحدت و همدلی میان مردم، تقویت و حمایت از روند صلح و تلاش برای یک جامعۀ دموکراتیک، حمایت از نیروهای امنیتی را در صدر برنامه‌های خود قرار می‌دهند. زیرا به گفتۀ او، نیروهای امنیتی کشور به بهای از دست دادن جان‌‌شان برای آرامش مردم تلاش می‌کنند.

آقای وفا می‌افزاید که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در نزدیک به دو دهۀ اخیر قربانی‌های بی‌شماری برای برقرار نظام مردم‌سالار داده‌اند و پیوسته کوشیده‌اند که مانع توسعۀ جغرافیای جنگی تروریسم بین‌المللی در کشور شوند. به سخن او، نیروها دفاعی و امنیتی کشور در همۀ عرصه‌ها حمایت همه‌جانبۀ مردم را با خود دارند و راه‌اندازی این ‌گونه برنامه‌ها و تقدیر از آنان می‌تواند در جهت روحیه‌دهی به نیروهای امنیتی نقش برازنده‌یی داشته باشد.

شماری از باشنده‌گان ولایت بدخشان که در این همایش شرکت کرده‌اند، نیروهای دفاعی و امنیتی را مورد استقبال قرار داده و با دادن تحفه‌هایی حمایت‌شان را از این نیروها اعلام کردند. لینا شیرزاد، از فعالان مدنی در بدخشان می‌گوید که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور افزون بر این ‌که برای دفاع از مال و جان مردم شب و روز تلاش می‌کنند، در بسیاری از عملیات‌ها برای دفع حمله‌های تهاجمی گروه‌های تروریستی سینۀ خود را سپر می‌کنند تا خاک افغانستان به پناهگاه گروه‌های تروریستی بدل نشود.

به گفتۀ او، این تلاش‌های نیروهای امنیتی است که فرصت‌های تحصیلی را برای زنان و دختران کشور فراهم کرده است، زمینه‌های خوبی را برای رشد و توسعۀ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مساعد ساخته و با وجود دشواری‌های موجود فضای زنده‌گی آرام و مطمین را برای شهروندان فراهم ساخته‌اند.

خانم شیرزاد می‌افزاید که آنان به توانایی نیروهای امنیتی در امر تأمین امنیت و سرکوب گروه‌های شورشی باور کامل دارند و آرزو دارند که با برقراری صلح دایمی در افغانستان، نیروهای امنیتی به جای رفتن به سنگرهای نبرد، در زمینۀ تأمین امنیت پروژه‌های انکشافی، برقراری نظم اجتماعی و توسعۀ کشور تلاش کنند.

با این‌حال، عبدالبصیر وثیق، از فعالان مدنی در بدخشان می‌گوید که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور با صداقت تمام مسوولیت ایمانی و ملی خود را در راستای تأمین امنیت مردم و مبارزه با هراس‌افگنی به درستی اجرا می‌کنند و همۀ شهروندان از تلاش‌های خسته‌گی ناپذیر نیروهای امنیتی به گرمی استقبال می‌کنند. به سخن او، نهادهای نظامی افغانستان با حمایت همه‌جانبۀ جامعۀ جهانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و به نیروهای با ظرفیت و آموزش‌دیده بدل شده‌اند که حفظ نهادهای نظامی افغانستان از عمده‌ترین خواست‌های مردم این سرزمین است.

آقای وثیق می‌افزاید که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور با هیچ چیزی قابل معامله نیستند و از همین‌رو، هیأت گفت‌وگوکنندۀ دولت افغانستان در مذاکرات مستقیم صلح با نماینده‌گان گروه طالبان باید بر حفظ نهادهای نظامی و تقویت و حمایت نیروهای دفاعی و امنیتی کشور تأکید کنند.

در این همایش ادارۀ ارگان‌های محلی و باشنده‌گان بدخشان با تفویض تقدیرنامه و تقدیم تحفه‌ها به شماری از منسوبان نیروهای دفاعی و امنیتی کشور حمایت‌شان را از این نیروها اعلام کردند و تأکید کردند که حفظ نهادهای نظامی در گفت‌وگوهای صلح «خط سرخ» آنان است.