پولیو دو

ثبت دو مورد مثبت پولیو و نگرانی از انتشار این ویروس در بدخشان

سیمع‌الله سیحون

28 September 2020

مسوولان ریاست صحت عامه در ولایت بدخشان می‌گویند که پس از 14 سال دو مورد مثبت فلج کودکان (پولیو) در ولسوالی‌های کشم و یمگان این ولایت ثبت شده است. به گفتۀ آنان، این خطر وجود دارد که دامنۀ انتشار این ویروس به ولسوالی‌های دیگر بدخشان نیز گسترش یابد.

نوشین‌گهر کریمی، معاون ریاست صحت عامه در بدخشان می‌گوید که در 14 سال گذشته بدخشان شاهد ثبت هیچ‌ مورد مثبت پولیو نبوده است. به سخن او، اکنون در پی رفت‌وآمد باشنده‌گان این ولایت به نقاط دیگر کشور و ناتوانی ریاست صحت عامه در تطبیق واکسن پولیو به دلیل افزایش ناامنی‌ها و ممانعت گروه طالبان در شماری از ولسوالی‌های این ولایت، برای نخستین بار دو رویداد مثبت پولیو در دو ولسوالی بدخشان به ثبت رسیده است.

نوشین‌گهر کریمی می‌افزاید که بررسی آنان نشان می‌دهد که دو کودک زیر سن پنج سال، در ولایت ننگرهار به این ویروس مبتلا شده و سپس به بدخشان آمده‌اند. معاون ریاست صحت عامۀ بدخشان می‌افزاید که با ثبت این دو مورد مثبت پولیو در بدخشان، خطر انتشار این ویروس به نقاط دیگر این ولایت وجود دارد و به همین دلیل آنان روند تطبیق فوق‌العادۀ واکسن پولیو را راه‌اندازی کرده‌اند تا بتوانند از این طریق معافیت وجود کودکان را در برابر بیماری فلج، بالا ببرند.

ریاست صحت عامۀ بدخشان حدود یک هفته پیش کارزار فوق‌العاده تطبیق واکسن پولیو را در این ولایت راه‌اندازی کرده است. نظر به اظهارات مسوولان این ریاست، در این کارزار بیش از 26 هزار کودک به دلیل ممانعت گروه طالبان و افزایش ناامنی‌ها در شماری از ولسوالی‌های بدخشان از واکسن پولیو محروم مانده‌اند.

با آن‌ که گروه طالبان ادعاهای مبنی بر ممانعت این گروه از تطبیق واکسن پولیو را رد کرده‌اند، اما مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان می‌گویند که افزایش ناامنی‌ها و ممانعت طالبان، مانع اصلی تطبیق این واکسن در شماری از ولسوالی‌های این ولایت شده است.

با این حال، فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی بدخشان با اظهار نگرانی از ثبت دو مورد مثبت پولیو می‌گویند که از یک‌سو هم‌مرز بودن بدخشان با کشور پاکستان و ولایت‌های میزبان ویروس پولیو و از سوی دیگر افزایش ناامنی‌ها و عدم تطبیق واکسن پولیو در این ولایت، خطر گسترش این ویروس را در بدخشان افزایش داده است. سیف‌الدین ساییس، رییس مجتمع نهادهای مدنی در بدخشان می‌گوید که در پی مبارزۀ بشر و تطبیق واکسن‌ها بسیاری از کشورهای جهان از ویروس پولیو پاک‌سازی شده‌اند، اما در افغانستان که سال‌ها سنگردار مبارزه با ویروس فلج کودکان در همکاری با نهادهای کمک کننده و جامعۀ جهانی بوده است در انتهای چهارده سال دوباره با ویروس پولیو آلوده شده است.

آقای سایس، می‌‌افزاید، اگر صحت مردم به ویژه کودکان برای طرف‌های درگیر جنگ اهمیت داشته باشد، باید هر دو طرف در زمینۀ تطبیق واکسن‌های پولیو با هیأت‌ ریاست صحت عامۀ بدخشان همکاری کنند؛ زیرا به گفتۀ او، انتشار ویروس پولیو در جامعه در شرایطی که ناامنی‌ها به اوج خود رسیده است، صحت کودکان را تهدید می‌کند.

آقای ساییس خاطرنشان می‌سازد، در صورتی که این ویروس در میان کودکان در بدخشان منتشر شود، جلو آن گرفته نخواهد شد و خطر بروز یک فاجعۀ بزرگ در این ولایت وجود دارد.

همچنان بشیر صمیم، رییس شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که میزان انتشار این ویروس بسته‌گی به تطبیق موفقیت‌آمیز واکسن پولیو دارد و در صورت ادامۀ ممانعت‌ها و افزایش ناامنی‌ها و ناکامی ریاست صحت عامه در این روند، خطر انتشار ویروس پولیو به نقاط دیگر بدخشان نیز وجود دارد. او اما می‌گوید که آنان تلاش دارند تا در تفاهم با بزرگان قومی در بدخشان و طرف‌های درگیر جنگ، موانع فرا راه تطبیق واکسن پولیو را از میان بردارند و خطر انشتار این ویروس را در این ولایت برطرف بسازند.

این در حالی است که از دو سال به این‌سو به دلیل افزایش ناامنی‌ها نزدیک به یک‌صد هزار کودک در ولایت بدخشان از تطبیق واکسن پولیو بازمانده‌اند. ادامۀ این وضعیت خطر ابتلا به ویروس پولیو را در این ولایت افزایش داده است. سال گذشته نیز به دلیل سردی هوا در شماری از مناطق مرزی و ناامنی‌ها 75 هزار کودک از تطبیق واکسن پولیو در این ولایت محروم شدند.