بیجاشده بدخشان

جنگ در ولسوالی یفتل پایان بدخشان 500 خانواده را آواره ساخت

مسوولان محلی در بدخشان می‌گویند که در پی حمله‌های تهاجمی طالبان بر ولسوالی یفتل پایان این ولایت 500 خانواده به ولسوالی‌های همجوار و شهر فیض‌آباد، آواره شده‌اند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان امروز (چهارشنبه، پنجم جوزا) می‌گوید که جنگ‌جویان طالبان از چند روز به این‌سو حمله‌های تهاجمی را بالای خانه‌های رهایشی در ولسوالی یفتل پایان آغاز کرده‌اند. به گفتۀ او، در پی فشار این گروه بیش از ۵۰۰ خانواده ناگزیر به ترک خانه‌های‌شان شده و به مرکز ولسوالی یفتل، روستاهای همجوار و شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان آواره شده‌اند.

آقای نظری می‌افزاید که در نتیجۀ درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالبان که از دیروز تاکنون در این ولسوالی جریان دارد، به هر دو طرف تلفات وارد شده است. به سخن او، در نتیجۀ حملۀ نیروهای امنیتی بر مواضع طالبان هشت جنگ‌جوی این گروه کشته شده و بیش از پانزده تن دیگر آنان به شمول عبدالرحمان عمار، ولسوالی نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی شهر بزرگ زخم برداشته‌اند.

گروه طالبان نیز با نشر خبرنامه‌یی مدعی هستند که سه روستا را در این ولسوالی به گونۀ کامل تصرف کرده‌اند و افزون بر وارد کردن تلفات سنگین بر نیروهای امنیتی، مقدار زیادی از سلاح و جنگ‌افزارهای آنان را تصاحب کرده‌اند. طالبان در این خبرنامه می‌افزایند که در پی حمله‌های هوایی ارتش بر این ولسوالی، چهار باب مسجد و شماری از خانه‌های رهایشی تخریب شده است.

سخنگوی والی بدخشان اما می‌گوید که عملیات تصفیه‌یی ارتش در برابر طالبان به دلیل سپر قرار دادن غیرنظامیان توسط این گروه با احتیاط کامل به پیش می‌رود تا به افراد ملکی و خانه‌های رهایشی آسیب نرسد. به سخن او، جنگ‌جویان طالبان از خانه‌های رهایشی به عنوان سنگر استفاده می‌کنند.

یفتل پایان یکی از ولسوالی‌های همجوار شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان و از مناطق ناامن این ولایت به شمار می‌رود. گروه طالبان از چندی به این‌سو بر بخش‌هایی از این ولسوالی تسلط دارند. مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که جنگ‌جویان طالبان افزون بر ولسوالی یفتل پایان، در چندین ولسوالی این ولایت حمله‌های تهاجمی را شدت بخشیده‌اند.