حوریه سه

حوریه احمدی؛ کارآفرین جوان در بخش بازرگانی آنلاین در جوزجان

از یک دهه به این‌سو فعالیت چشم‌گیر بازرگانی مجازی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، یوتیوب و انستاگرام میان کارآفرینان جوان کشور جریان دارد. در چند سال پسین کارآفرینان جوان با راه‌اندازی وب‌سایت‌های ویژۀ خرید و فروش کالاهای بازرگانی به گونۀ آنلاین و تسلیم‌دهی اجناس به درب منزل، سودآوری این تجارت را نسبت به گذشته مطمین‌تر ساخته‌اند.

در حال حاضر صدها برگۀ تجارت آنلاین، از خوراکه‌فروشی تا لباس و لوازم بهداشتی، در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شوند و روز‌به‌روز سیستم خرید و فروش گذشته در حال گذر به سیستم آنلاین و تازه است که از این طرق نیازمندی‌های خریداران به درب منزل‌شان تسلیم داده می‌شود.

حوریه احمدی، کارآفرین جوان چهار ماه می‌شود که تجارت آنلاین را در بخش فروش لباس‌های سنتی – فرهنگی در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان آغاز کرده است. هر چند هنوز خرید و فروش آنلاین در شهری مانند شبرغان در میان مردم جا نیفتاده است، اما بانو احمدی باور دارد که تجارت تازه‌اش به زودی رونق خواهد گرفت.

حوریه احمدی در اصل باشندۀ ولایت سرپل می‌باشد، اما قابله‌گی را در جوزجان آموخته است و اکنون به عنوان بانوی تجارت‌پیشه با دختران دیگر در شهر شبرغان فعالیت دارد. این کارآفرین جوان در گفت‌وگو با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «پس از شش ماه آماده‌گی و پلان سرانجام تصمیم گرفتم که تجارت کوچکم را در فضای مجازی راه‌اندازی کنم.» او می‌افزاید که پنج دختر دیگر نیز با او در بخش دوخت لباس‌های سنتی – فرهنگی کار می‌کنند.

حوریه احمدی می‌گوید که گروه کاری تجارت آنلاین «حور شمال» لباس‌های فرهنگی، سنتی، تاجیکی، اوزبیکی، ترکمنی، هزاره‌گی و گَند افغانی تولید می‌کند. بانو احمدی به این باور است که از طریق معرفی لباس‌های سنتی کشور، تجارت‌ آنلاین‌اش را به کشورهای دیگر نیز معرفی کند. این کارآفرین جوان آرزو و تصمیم‌های بُلندپروازانه‌‌یی در سر دارد. او می‌گوید که در نخست هدفش تسخیر بازار لباس‌های محلی – فرهنگی در کشور و سپس راه‌یافتن به بازارهای جهانی است.

هر چند هنوز چهار ماه می‌شود که گروه کاری تجارت آنلاین «حور شمال» با هزینۀ پنج‌هزار افغانی کار را شروع کرده است، اما اکنون سی‌هزار افغانی سرمایه دارد. به گفتۀ اعضای این گروه، در این مدت تنها 20 درصد فروش داشته‌اند. حوریه احمدی، مسوول تجارت آنلاین «حور شمال» به این باور است که آنان مطمیناً در کارشان موفق خواهند شد.

بانو احمدی در یکی از کافه‌های ویژۀ بانوان در شهر شبرغان، فرمایش یکی از خریداران را تسلیم می‌دهد و همزمان مصروف ترتیب و تنظیم برگۀ‌ فیس‌بوکش است. او علاوه می‌کند که همیشه در قسمت دوخت لباس‌ دیدگاه و سلیقۀ خریداران را در نظر می‌گیرد و همین‌گونه به خاطر ترتیب و چگونه‌گی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز با دوستان و اطرافیانش مشوره می‌کند. به سخن حوریه احمدی، در آینده تجارت آنلاین بر همۀ روابط تجاری در جهان تأثیر می‌گذارد.

امنیت در یک منطقه و در یک کشور شاخصۀ اصلی پیشرفت کارهای اقتصادی دانسته می‌شود و همزمان با نزدیک شدن آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان و حکومت افغانستان، نگرانی‌های زنان از بابت قربانی شدن آزادی‌های‌شان نیز افزایش یافته است. حوریه احمدی از دولت و گروه طالبان می‌خواهد که به زودی با برقراری یک صلح آبرومند در کنار یک‌دیگر قرار بگیرند. او می‌گوید که در وجود امنیت می‌شود اقتصاد را رُشد داد.

بانو احمدی هنوز برای دریافت کمک‌ اقتصادی به ارگان‌های مربوطه دولت و موسسه‌های غیردولتی مراجعه نکرده است. او می‌گوید که تنها یک‌بار به ریاست اطلاعات و فرهنگ در ولایت جوزجان به خاطر همکاری رفته است و رییس ادارۀ اطلاعات و فرهنگ همچنان به او در بخش معرفی لباس‌های تولیدی‌اش وعدۀ همکاری داده است. او از همۀ زنان کشور می‌خواهد که بدون نگرانی دنبال آرزوها و ایده‌های‌شان بروند. به باور او، خودکفایی مالی و خودکفایی اقتصادی به زنان باورمندی و قوت می‌بخشد. این کارآفرین جوان در سه ولایت شمال کشور، (فاریاب، سرپل و جوزجان) نخستین دختری است که به تجارت آنلاین روی آورده است.