تفریگاه

خصوصی‌سازی پارک‌های شهری هرات؛ فضای سبزی که با گذشت هر روز کوچکتر می‌شود

عاطفه غفوری

29 September 2020

ادامۀ سیاست درآمدزای ادارۀ شهرداری هرات از پارک‌ها و فضاهای سبز شهری در این ولایت، نگرانی شهروندان و اعضای شورای ولایتی هرات را برانگیخته است. بر اساس آمارهای موجود، از بیست مجموعۀ بزرگ و کوچک تفریحی در شهر هرات تاکنون سیزده مجموعۀ آن به بخش خصوصی واگذار شده است. افزون بر این که دسترسی باشنده‌گان هرات به این تفریح‌گاه‌ها محدود شده، در شماری از این مکان‌های تفریحی ساختمان‌های غیرمعیاری نیز اعمار شده است.

شماری از باشنده‌گان شهر هرات می‌گویند که ساخت و سازهای غیرمعیاری و خصوصی‌سازی این پارک‌ها زیبایی شهر را خواهد بلعید و فرصت ورزش و تفریح سالم را از مردم خواهد گرفت. محمد، یکی از باشنده‌گان هرات می‌گوید، از این که پارک‌ها و فضاهای سبز هرات یکی پی‌ دیگری در حال تبدیل شدن به قلیان‌خانه و رستورانت‌های شخصی هستند، نگران است. او می‌گوید که نباید با این روش کارکرد زیست محیطی پارک‌های هرات از بین برده شود.

همزمان با او، جاوید از جوانانی است که همه‌روزه برای مطالعه و سرگرمی به پارک ترقی در مرکز شهر هرات سر می‌زند. این جوان هراتی می‌گوید که نگاه شهرداری به پارک‌ها به عنوان فرصت درآمدزا، نگاه نادرست و خطرناکی است. او تأکید می‌ورزد که ساخت و سازهای غیر معیاری و حذف فضای سبز در پارک‌های شهر آلوده‌گی زیست‌محیطی را به دنبال خواهد داشت.

همچنان اعضای شورای ولایتی هرات نیز بر روند واگذاری مجموعه‌های تفریحی هرات به بخش خصوصی انتقاد می‌کند. غلام حبیب هاشمی، عضو این شورا می‌گوید که عدم نظارت بر کارکرد بخش خصوصی در پارک‌های شهر و تغییر کاربردی آن‌ها از مکان‌های تفریحی به تجارتی نگرانی شورای ولایتی هرات را نیز به همراه دارد. آقای هاشمی خواستار نظارت جدی مسوولان محلی به ویژه مسوولان شهرداری هرات به این روند است.

رستورانت، قلیان‌خانه، فروشگاه‌های خرد و بزرگ، ساخت دکان‌های تجارتی و شهر بازی از مهم‌ترین دستاوردهای خصوصی‌سازی پارک‌ها و فضاهای سبز شهری هرات برای مردم بوده است. هرچند این خصوصی‌سازی جیب شهرداری را تا حدی پر کرده است، اما مسوولان شهرداری می‌گویند که تاکنون گزارش دقیقی از درآمد ناشی از اجارۀ مکان‌های تفریحی به بخش خصوصی تهیه نشده است.

مسوولان شهرداری هرات از ایجاد تیم نظارتی برای بررسی پارک‌های سپرده شده به بخش خصوصی نیز خبر می‌دهند. سمیع‌الله رضایی، آمر خدمات تخنیکی شهرداری هرات می‌گوید که بررسی کارکرد بخش‌ خصوصی در پارک‌های شهر ادامه دارد و در روزهای پسین چندین مرکز تفریحی به دلیل آسیب‌ رسیدن به فضای سبز، مسدود شده‌ است. او اما جزییات بیشتری ارایه نمی‌کند.

هرات به دلیل داشتن درختان بی‌شمار، فضاهای سبز و زیبا یکی از ولایت‌های خوش آب و هوای کشور به شمار می‌رود. اما از زمانی که پای بخش خصوصی به این مکان‌ها باز شده، فضای سبز هرات با گذشت هر روز در حال کوچکتر شدن است و افزون بر افزایش آلوده‌گی محیط زیست، فرصت تفریح و گردش باشنده‌گان از شهر نیز گرفته شده است.