خلیلزاد

خلیل‌زاد: استفاده از مواد انفجاری به پیمانۀ بزرگ در مرکز یک ولایت پذیرفتنی نیست

neshananews

14 July 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان حملۀ موتربمب گروه طالبان بالای ریاست امنیت ملی در ولایت سمنگان را محکوم کرده است. آقای خلیل‌زاد می‌گوید که استفادۀ مواد انفجاری به پیمانۀ بزرگ و آن هم در مرکز یک ولایت برای ایالات متحدۀ امریکا پذیرفتنی نیست.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (سه‌شنبه، ۲۴ سرطان) در توییتی نوشته است که میزان خشونت‌ها از سوی طالبان به ویژه در روزها و هفته‌های اخیر افزایش یافته است و شهروندان افغانستان بدون هیچ دلیلی جان بازند. او تأکید می‌ورزد که استفاده از مواد انفجاری به پیمانۀ بزرگ برای انفجاری در مرکز یک ولایت امری پذیرفتنی نیست و موجب تقویت کسانی می‌شود که مخالف صلح هستند. نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا از همۀ طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان می‌خواهد که خشونت‌ها را کاهش دهند.

این در حالی است که گروه طالبان دیروز (دوشنبه، 23 سرطان) یک موتر مملو از مواد انفجاری را در جاده‌‌یی بین ساختمان شهرداری و ریاست امنیت ملی در ولایت سمنگان منفجر کردند و به دنبال آن وارد ساختمان ریاست امنیت ملی این ولایت شدند. در این حمله ۱۲ تن کشته شده و ۶۳ تن دیگر زخمی شده‌اند. گروه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته‌اند.

حملۀ طالبان در سمنگان واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. رییس‌جمهور غنی ضمن محکوم کردن این حمله، می‌گوید که تشدید خشونت و جنگ، پیشرفت در روند صلح را آسیب می‌رساند. همچنان عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در واکنش به این حمله می‌گوید که این حملات «کور» خلاف تعهدات در راستای آغاز مذاکرات مستقیم است.

با این حال، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که ۱۳۵ روز از امضای موافقت‌نامۀ دوحه گذشته است و این مدت زمان یک نقطۀ عطف کلیدی در اجرای تعهدات امریکا و طالبان است. آقای خلیل‌زاد می‌گوید که امریکا تلاش کرده است تا مرحلۀ اول تعهدات خود را بر اساس این موافقت‌نامه انجام دهد. او کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان و ترک پنج پایگاه نظامی در این کشور و همچنان کاهش نیروهای ناتو به تعداد متناسب را اجرایی کردن بخشی از تعهدات ایالات متحدۀ امریکا یاد می‌کند.

آقای خلیل‌زاد، در بخش دیگری از این رشتۀ توییت‌هایش دربارۀ روند تبادلۀ زندانیان می‌گوید که هرچند روند آزادی زندانیان کند است، اما پیشرفت بزرگی صورت گرفته است. به باور او، هیأت‌های مذاکره‌کنندۀ طالبان و دولت افغانستان در زمینۀ تدارکات برای مذاکرات مستقیم پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان همچنان می‌گوید که هیچ امریکایی زنده‌گی خود را در افغانستان به دلیل خشونت طالبان از دست نداده است. او می‌افزاید که روابط منطقه‌یی بهبود یافته است، اما پیشرفت بیش‌تری در مقابله با تروریسم نیاز است.

با این حال، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان می‌سازد که رویکرد امریکا در اجرای مرحلۀ بعدی موافقت‌نامۀ صلح، مبتنی بر شرایط خواهد بود. به سخن او، امریکا برای تکمیل روند آزادی زندانیان، کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی فشار خواهد آورد.