دادستانی کل

دادستانی کل: کابل و ننگرهار بلندترین آمار جرایم مسکرات و مواد مخدر را دارند

neshananews

29 June 2020

دادستانی کل به تازه‌گی آمار جرایم ناشی از استفاده و قاچاق مواد مخدر را نشر کرده است. بر اساس این آمار در شش ماه پسین ۳۹۹ قضیۀ قاچاق مشروبات الکولی و مواد مخدر نزد این نهاد ثبت و بررسی شده است. مسوولان دادستانی کل می‌گویند که این قضیه‌ها تنها در ربع چهارم سال گذشته و ربع اول امسال ثبت شده‌اند.

بر اساس این آمار ولایت‌ کابل با ۹۱ مورد و ننگرهار با ۸۶ قضیه، بیش‌ترین آمار جرایم مسکرات و مواد مخدر را دارند. دادستانی کل این آمار را امروز (دوشنبه، نهم سرطان) با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرده است. در خبرنامۀ دادستانی کل آمده است که پس از رسیده‌گی به این قضایا ۴۹۰ نفر به شمول پنج خانم و یک شهروند خارجی در این پیوند بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل تصریح می‌کند که در شش ماه گذشته مراحل محاکماتی ۲۲۰ قضیه نهایی شده و در این پیوند ۵۲۵ نفر از ۲۰هزار افغانی جریمۀ نقدی تا ۳۰ سال حبس تنفیذی محکوم به مجازات شده‌اند. در این میان ۳۲ کارمند خدمات عامه نیز شامل‌اند.

بر اساس معلومات دادستانی کل، در پی رسیده‌گی به قضایای یاد شده، بیش از 815 کیلو گرام هیرویین، ۸۶ کیلوگرام مورفین، حدود 356 کیلوگرام شیشه، 54هزار و 298 کیلوگرام چرس، 10هزار و 145 کیلوگرام تریاک، 28هزار و 796 کیلوگرام بنگ‌دانه، یک‌هزار و 884 کیلوگرام خشخاش و حدود چهل هزار کیلوگرام تابلیت «K» کشف و ضبط شده است.

افزون بر این، 3هزار و 275 لیتر مشروب الکولی، 9هزار و 822 لیتر تیزاب و 27هزار و 439 کیلوگرام مواد کیمیایی جامد نیز از سوی نهادهای کشفی ضبط شده است.

مسوولان دادستانی کل می‌گویند که بر اساس فیصلۀ محکمه در این پیوند ۱۱۵ عراده موتر، ۱۷ عراده موترسایکل، ۵۷ میل سلاح مختلف‌ و ۵۸۷ عدد گوشی همراه نیز مصادره شده است. دادستانی کل همچنان می‌گوید که از این بابت حدود ۱۲میلیون و ۵۷۰ هزار و ۱۴۶ افغانی و ۲۳هزار و ۲۰ دالر امریکایی دیگر به حساب دولت واریز شده است.