WhatsApp Image 2021-06-08 at 12.07.10

راهپیمایی در بدخشان؛ تیراندازی بر معترضان 3 کشته و 24 زخمی برجای گذاشت

راهپیمایی باشنده‌گان بدخشان در اعتراض به افزایش ناامنی، عدم دسترسی به آب و برق در این ولایت به خشونت کشیده شده است. این راهپیمایی بامداد امروز (سه‌شنبه، هژدهم جوزا) با حضور صدها باشندۀ شهر فیض‌آباد در مرکز ولایت بدخشان آغاز شده است.

شفیق‌الله همدرد، سرطبیب شفاخانۀ ولایتی بدخشان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که تا این دم 3 کشته و 24 زخمی به این مرکز صحی منتقل شده‌اند. درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهر فیض‌آباد هنوزهم ادامه دارد. مسوولان صحی از احتمال افزایش زخمیان این رویداد خبر می‌دهند.

احمد نبیل قاضی‌زاده، یکی از این معترضان می‌گوید که حکومت محلی بدخشان به خواست‌های مشروع آنان که آب و برق است با گلوله پاسخ داده است. به گفتۀ او، در پی تیراندازی نیروهای امنیتی بر معترضان ده‌ها نفر زخم برداشته‌اند. به سخن او، زخمیان این رویداد برای درمان به شفاخانۀ ولایتی منتقل شده‌اند.

پس از شلیک بالای معترضان از سوی نیروهای امنیتی و نگهبان مقام ولایت، وضعیت در شهر فیض‌آباد پیچیده‌تر شده است. هم‌اکنون دکان‌های شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت یکی پی دیگری در حال بسته شدن است و شهر چهرۀ نظامی را به خود گرفته است.

به خشونت کشیده شدن اعتراض باشنده گان بدخشان

باشنده‌گان محل و شماری از تفنگ‌داران محلی نیز در حال آرایش قوا و تحکیم مواضع علیه حکومت محلی هستند و احتمال درگیری مسلحانه میان مردم و حکومت محلی به قوت تمام وجود دارد. معترضان با صدور قطع‌نامۀ هشت ماده‌یی حکومت محلی بدخشان را به ناکاره‌گی، بی‌تفاوتی در برابر مردم و ناتوانی در تأمین امنیت متهم می‌سازند و از حکومت مرکزی می‌خواهند که خواست‌های آنان رسیده‌گی کند.

در این قطع‌نامه آمده است که حکومت محلی بدخشان مصروف خوش‌خدمتی برای دیگران و فعالیت‌های خلاف منافع مردم بدخشان است و آنان اجازۀ تداوم این‌گونه فعالیت‌ها نمی‌دهند. معترضان طی این قطع‌نامه به حکومت محلی بدخشان هشدار می‌دهند، اگر تا دو روز دیگری مشکل کمبود آب و برق این ولایت برطرف نشود، آنان خودشان وارد اقدام می‌شوند و بند برق آبی شورابک را افتتاح خواهند کرد.

نیک‌محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان اما می‌گوید که آنان از خواست‌های معترضان آگاهی ندارند. به گفتۀ آقای نظری، معترضان خشمگین بالای مقام ولایت هجوم برده و تأسیسات مربوط به دروازۀ ورودی مقام ولایت را شکسته و عریضه‌های مردم را نیز به آتش کشیده‌اند.

راهپیمایی باشنده‌گان بدخشان در اعتراض به افزایش ناامنی

آقای نظری با رد ادعای زخمی شدن معترضان در پی تیراندازی نیروهای امنیتی می‌گوید که آنان در نتیجۀ سنگ‌اندازی‌های خودشان بالای ساختمان‌های دولتی زخمی شده‌اند.

عبدالعلیم خدام، یکی از معترضان می‌گوید که آنان به دلیل افزایش ناامنی‌ها، عدم دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی و تأخیر در بهره‌برداری از بند شورابک دست به راهپیمایی زده‌اند. به گفتۀ آقای خدام، با آن ‌که کار بند برق شورابک حدود دو ماه پیش تکمیل شده، اما به دلیل خانه‌سازی برای کوچی‌ها در اطراف این بند، افتتاح آن به گروگان گرفته شده است.

معترضان هشدار می‌دهند تا زمانی‌ که خواست‌های‌شان برآورده نشود، دست از راهپیمایی بر نخواهند داشت و در صورت تداوم برخورد خشونت‌آمیز حکومت محلی آنان دست به نافرمانی‌های مدنی و پاسخ مشابهی خواهند زد.