نقاشی دیواری

راه‌اندازی برنامۀ نقاشی ‌دیواری برای صلح در ولایت بلخ

محمدجان آریا

20 September 2020

شماری از فعالان مدنی، فرهنگیان و هنرمندان شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ برنامۀ نقاشی را زیر نام «صلح یعنی چه؟» برگزار کردند. آنان می‌گویند که این برنامه را به حمایت و پیشواز از روز جهانی صلح و مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان راه‌اندازی کرده‌اند.

حمید صدرا، مسوول نهاد هنری و فرهنگی «هنرسالار» در ولایت بلخ امروز (یک‌شنبه، ۳۰سنبله) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که آنان از جامعۀ جهانی و دولت افغانستان می‌خواهند که هرگز حکومت تندرو و افراطی را بر مردم افغانستان تحمیل نکنند. آقای صدرا اضافه می‌کند که ارزش‌های دو دهۀ دموکراسی در افغانستان باید در جریان مذاکرات صلح با طالبان، حفظ شوند. او توضیح می‌دهد که آنان در برنامۀ نقاشی‌دیواری، شهروندان عادی را نیز سهم داده‌اند. به باور آقای صدرا، مردم عام نیز حق دارند که آرزوهای‌شان از صلح و نفرت‌شان از جنگ را روی دیوارهای شهر نقاشی کنند.

در همین حال، کاوه بشارت، فعال مدنی و اشتراک‌کنندۀ برنامۀ نقاشی‌دیواری در ولایت بلخ به این باور است که آتش‌بس موقت یا دایمی می‌تواند نخستین گامی برای رسیدن به صلح باشد. او می‌گوید که در بیشتر برنامه‌های دادخواهی برای تأمین صلح شرکت کرده است و نفرت خود را نسبت به جنگ از طریقه‌های گوناگون ابراز کرده است. آقای بشارت نیز مانند بیشتر باشنده‌گان کشور از گروه طالبان و دولت افغانستان می‌خواهد که به زودی آتش‌بس را اعلام کنند.

برنامه‌ها و کارزارهای صلح‌خواهی در شمال کشور از سوی نهادهای مدنی و مردم  در حالی برگزار می‌شوند که هیأت‌ دولت افغانستان و نماینده‌گان گروه طالبان در حال حاضر سرگرم توافق روی اصول رفتاری مذاکرات مستقیم صلح هستند. دولت افغانستان و گروه طالبان تاکنون در ارتباط به نخستین دور مذاکرات صلح و پیشرفت‌های آن، معلومات کامل ارایه نکرده‌اند.