صلح بدخشان

سرود صلح؛ برگزاری «شبِ شعر» در حمایت از روند صلح در بدخشان

سیمع‌الله سیحون

07 September 2020

برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی در ادامۀ راه‌اندازی برنامه‌های گوناگون در حمایت از روند صلح، این‌ بار در شمار زیادی از ولایت‌های کشور برنامه‌یی را زیر عنوان «سرود صلح» با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان در شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت برگزار کرد.

هدف از راه‌اندازی این برنامه  حمایت از روند صلح، انحلال تأثیرات جنگ، تقویت ارزش‌های مدرن و مدنی، ایجاد فضای صلح‌آمیز و برجسته‌سازی نقش هنری و فرهنگی جامعه در روند صلح و احیای ارزش‌های ملی، دموکراتیک و مدنی خوانده شده است. در این برنامه، ده‌ها تن از شاعران، فرهنگیان، هنرمندان محلی و باشنده‌گان ولایت بدخشان با حضور پرشور سرود صلح سر دادند و هنرمندان محلی با نغمه‌سرایی و گروه‌های هنری با رقص و پای‌کوبی از گفت‌وگوهای صلح استقبال کردند.

حضرت وفا، مسوول اجرایی برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی می‌گوید که این برنامه به منظور حمایت از روند صلح و سهیم‌سازی قشر فرهنگی جامعه برای ایجاد یک جامعۀ صلح‌آمیز، عدالت‌محور، دموکراتیک و مدنی برگزار شده است. او با بیان این مطلب که «مردم افغانستان جنگ را به گروگان نگرفته‌اند؛ بلکه این جنگ است که مردم افغانستان را به گروگان گرفته است» تأکید می‌کند که اکنون وقت آن فرا رسیده است تا همۀ اقشار جامعه از شاعران و هنرمندان و فرهنگیان تا سایر گروه‌های اجتماعی و سیاسی یک صدا در حمایت از روند صلح افغانستان قرار بگیرند و مسوولیت مدنی خود را برای پایان دادن به این نزاع خونین و جنگ درازمدت در کشور ادا کنند.

آقای وفا، می‌افزاید که نقش اقشار و گروه‌های فعال اجتماعی به ویژه شاعران، نویسنده‌گان و فرهنگیان در جهت ایجاد و اعمار صلح اجتماعی به عنوان سنگ‌بنا و ستون استوار صلح سیاسی نهایت برجسته است و آنان تلاش دارند که این گروه‌های اجتماعی را در حمایت و ایجاد یک جامعۀ صلح‌آمیز بسیج بسازند.

همچنان نقیب‌الله ثاقب‌یار، رییس ادارۀ اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان می‌گوید که شاعران و فرهنگیان بدخشان در درازنای تاریخ سرود صلح را بلند داشته‌اند و آنان می‌کوشند که این حوزه را برای برقراری صلح دایمی بیش از هر زمان دیگر تقویت و بسیج بسازند. به گفتۀ او، برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی در همکاری با ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان شعرهای مناسبتی شاعران و فرهنگیان بدخشان را به مناسبت صلح گردآوری کرده و آن را در قالب یک اثر مناسبتی به چاپ می‌رسانند تا نسل‌های بعدی را در حوزۀ صلح‌خواهی رهنمایی و تشویق کنند.

در همین حال، شاعران، فرهنگیان و هنرمندان بدخشان در این برنامه از گروه طالبان می‌خواهند که دست از جنگ بردارند و با اعلام آتش‌بس دایمی و آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی به انتظار درازمدت مردم افغانستان جهت دست‌یابی به صلح پایدار، پایان دهند. عبدالبصیر وثیق، یکی از شاعران نام‌دار ولایت بدخشان می‌گوید، همان‌گونه‎یی که شعر مقاومتِ مردم را در برابر مبارزه با نابرابری‌ها شوراند و محرک اصلی بسیاری از سنگرهای نبرد بود، شعر صلح نیز می‌تواند مردم را در امر ایجاد یک جامعۀ صلح‌آمیز بشوراند و آنان را در ایجاد چنین یک جامعۀ بسیج بسازد. آقای وثیق، تأکید می‌کند که برای ایجاد یک جامعۀ صلح‌آمیز همۀ گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی مسوولیت بزرگ دارند و باید این مسوولیت در شرایط کنونی به گونۀ جدی ادا شود.

در این برنامه افزون بر دکلمۀ شعر، هنرمندان محلی‌خوان بدخشانی نیز با ساز و سرود، رقص و پای‌کوبی ندای صلح را بلند کردند و از طالبان خواستند که دیگر برادرکشی را پایان دهند و جهت تحقق صلح دایمی در افغانستان تلاش‌های جدی و پیگیر به خرج دهند. مهرمفتون، از هنرمندان محلی کشور در بخش ساز و سرود این برنامه می‌گوید که او سال‌هاست با دوتارش ندای صلح را بلند داشته و کوشیده است که همیشه خنده را بر لبان باشنده‌گان این جغرافیای خشونت‌خیز جاری و ساری بسازد. آقای مفتون می‌افزاید که آرزوی برقراری صلح دایمی در افغانستان را دارد و از طرف‌های درگیر می‌خواهد که هرچه زودتر آتش‌بس دایمی را اعلام کنند و با آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی به خواست عمومی شهروندان کشور تمکین کنند.

در این برنامه هنرمندان بدخشان با پوشیدن لباس‌های بومی به آرزوی آمدن صلح  و پایان جنگ 40 ساله در کشور، رقص و پای‌کوبی کردند. مقام‌های حکومت خاطرنشان می‌سازند که همۀ آماده‌گی‌ها برای صلح افغانستان نهایی شده و قرار است در روزهای نزدیک روند گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی به زودی آغاز شود. این ‌که گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی چه زمانی آغاز می‌شود و با چه نتایجی منتج خواهد شد، هنوز به درستی روشن نیست.