واگن های گاز دو

سوءتفاهمی که واکنش تُند مسوولان بندر بازرگانی آقینه را در فاریاب برانگیخت

محمدجان آریا

12 January 2021

مسوولان بلند‌‌‌پایۀ بندر بازرگانی آقینه در واکنش به ادعای یک عضو مجلس نماینده‌گان مبنی بر مفقودی چهار واگن گاز یک شرکت وارداتی، خواستار اعادۀ حیثیت شده‌اند. مسوولان این بندر بازرگانی با نشر خبرنامه‌یی می‌گویند که محمد هاشم، نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس‌ نماینده‌گان دو روز پیش ادعایی را در نشست عمومی مجلس و از طریق رسانه‌ها مطرح کرده است که چهار واگن گاز وارداتی شرکت «برادران اتحاد» در این بندر مفقود شده است. خبرنامه می‌افزاید که این ادعا در حالی مطرح شده است که هر چهار واگن گاز وارداتی این شرکت در بندر آقینه موجود است.

مسوولان گمرک آقینه این اقدام محمد هاشم، نمایندۀ مجلس را یک اقدام عقده‌مندانه می‌خوانند. آنان می‌گویند که این ادعای نمایندۀ مجلس توطیه‌یی علیه ادارۀ بندر بازرگانی آقینه است. به باور آنان، واکنش پیش از وقت این عضو مجلس نماینده‌گان برای بدنام ساختن بندر بازرگانی آقینه و مسوولان آن صورت گرفته است. بر بنیاد خبرنامۀ این بندر، شماری از مسوولان بندر آقینه با امضای مکتوبی از این نمایندۀ مجلس نزد ارگان‌های عدلی و قضایی در ولایت فاریاب شکایت درج کرده‌اند. آنان تأکید می‌ورزند که محمد هاشم سهام‌دار شرکت برادران اتحاد است و بدون بررسی همۀ جانبۀ موضوع، ادعایش را رسانه‌یی ساخته است.

انجنیر عبدالملک، رییس ادارۀ خط آهن بندر تجارتی آقینه می‌گوید که آنان بلافاصله پس از دریافت ادعای نمایندۀ شرکت برادران اتحاد مبنی بر مفقودی چهار واگن گاز، وارد اقدام شده و پس از بررسی فنی دریافته‌اند که گاز در داخل واگن‌ها موجود می‎باشد. آقای عبدالملک این اقدام عضو مجلس نماینده‌گان را واکنش پیش از وقت توصیف می‌کند و می‌افزاید که این ادعای نادرست محمد هاشم ذهنیت‌ها را نسبت به کارمندان این بندر بازرگانی تغییر داده است.

در همین‌‌حال، منصور تنویر، نمایندۀ شرکت برادران اتحاد به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «ما هشت واگن گاز از کشور ترکمنستان به افغانستان وارد کرده بودیم که در ابتدا فکر می‌کردیم که چهار واگن گاز ما در بندر آقینه بدون آگاهی ما تخلیه شده است.» به گفتۀ آقای تنویر، او موضوع مفقودی چهار واگن گاز را با مسوول ادارۀ خط آهن بندر آقینه و مالکان شرکت برادران اتحاد در میان گذاشته است.

آقای تنویر می‌افزاید که پس از گماشته شدن یک هیأت فنی و بررسی موضوع، روشن شده است که هر چهار واگن گاز در بندر آقینه موجود بوده است. آقای تنویر خاطرنشان می‌سازد که نسبت به سردی بیش ‌از حد هوا، سرپوش واگن‌ها باز شده بوده و مشکوک به نظر می‌رسیدند. او بیان می‌کند: «ما فکر می‌کردیم که گاز ما را کدام شرکت دیگری تخلیه کرده است.»

نمایندۀ شرکت برادران اتحاد ادعای محمد هاشم، نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس نماینده‌گان را یک «سوء تفاهم» عنوان می‌کند و توضیح می‌‌دهد: «هیچ ‌وقتی گاز از بندر مفقود نمی‌شود، اما گاهی گاز یک شرکت را شرکت دیگری تخلیه می‌کند که بعداً به تفاهم می‌رسند.» آقای تنویر اضافه می‌کند که در ارتباط به رسانه‌یی شدن پیش از بررسی این موضوع از سوی مسوولان شرکت برادران اتحاد و آقای هاشم وکیل پارلمان چیزی نمی‌داند.

از سوی دیگر، غلام سخی قربانی، رییس اتحادیۀ مواد نفتی و گاز مایع در بندر بازرگانی آقینه می‌گوید که محمد هاشم، نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس نماینده‌گان در رأس شرکت برادران اتحاد قرار دارد و بدون بررسی فنی، این موضوع را بزرگ و رسانه‌یی ساخته است. آقای قربانی توضیح می‌دهد که هر چهار واگن گاز در بندر آقینه موجود بوده و در موترهای این شرکت تخلیه شده‌اند. با این همه، بر اساس فیصلۀ مسوولان گمرک آقینه، هر چهار موتر بارگیری شدۀ گاز شرکت برادران اتحاد تا فیصلۀ نهایی در این گمرک متوقف خواهند بود.

ادعای مفقودی چهار واگن گاز از سوی محمد هاشم، نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس نماینده‌گان در حالی دو روز پیش علیه ادارۀ گمرک آقینه در پارلمان و از طریق شماری از رسانه‌های کشور مطرح شده که قرار است تا دو روز دیگر (پنج‌شنبه، 25 جدی) دهلیز راه‌آهن تجارتی با اشتراک مسوولان بلند‌پایۀ دولت افغانستان و ترکمنستان در بندر بازرگانی آقینه گشایش یابد.