زعفران هرات

ششمین جشنوارۀ گل زعفران در هرات؛ طلای سرخ در جست‌وجوی بازار مناسب است

عاطفه غفوری

12 November 2020

همزمان با برگزاری ششمین جشنوارۀ گل زعفران در هرات، مسوولان محلی از افزایش حاصلات طلای سرخ در این ولایت خبر می‌دهند.

سید وحید قتالی، والی هرات امروز (پنج‌شنبه، 22 عقرب) در جشنوارۀ گل زعفران هرات می‌گوید که زعفران‌کاران این ولایت در سال روان بیش از بیست تُن زعفران برداشت خواهند کرد. والی هرات می‌افزاید که هم اکنون حدود هشت هزار هکتار زمین در این ولایت زیر کشت زعفران قرار دارد و حاصلات این گیاه با گذشت هر سال روند صعودی را می‌پیماید.

در همین حال، زعفران‌کاران هرات که نمونه‌هایی از تولیدات خود را در این جشنواره به نمایش گذاشته‌اند از کاهش قابل ملاحظۀ بهای زعفران و واردات زعفران از کشورهای همسایه به افغانستان، ابراز نگرانی می‌کنند. حاجی ابراهیم عادل، زعفران‌کار هرات می‌گوید که مشکلات صادرات محصول زعفران، واردات زعفران از ایران به کشور و بحران کرونا سبب شده است که بهای زعفران در کشور با کاهش نگران‌کننده‌یی مواجه شود. او از نهادهای مسوول می‌خواهد که امکان صادرات بیشتر زعفران را به کشورهای مختلف جهان فراهم کنند.

اما مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت هرات می‌گویند که کاهش بهای زعفران در این ولایت موقتی است و با بازگشایی مرزهای کشورهای جهان و شروع دوباره صادرات این گیاه به بیرون از کشور، بهای زعفران افزایش خواهد یافت. بشیراحمد احمدی، آمر امور کشاورزی این ریاست تأکید می‌کند که هم اکنون زعفران برای حدود بیست هزار خانواده در این ولایت زمینۀ اشتغال را فراهم ساخته و در صورت شروع مجدد صادرات، این آمار افزایش خواهد یافت.

در این میان اما اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات نسبت به صادرات زعفران به بیرون از کشور ابراز رضایت می‌کند. سعید عظیمیان، معاون این اداره می‌افزاید که تنها در یازده ماه پسین حدود 26 تُن زعفران تولیدی افغانستان به بازارهای جهانی صادر شده است. او ارزش این صادرات را نزدیک به نوزده میلیون دالر می‌خواند.

در حال حاضر هرات بیش از 90 درصد تولید زعفران کشور را به خود اختصاص داده است. این ولایت همچنان مرکز عمدۀ کشت و تولید زعفران در کشور شمرده می‌شود. اما زعفران‌کاران در این ولایت به دلیل کاهش قابل ملاحظۀ بهای زعفران با چالش‌های جدی اقتصادی مواجه شده‌اند. در حال حاضر هر کیلو زعفران هرات بین 25 تا 30 هزار افغانی در بازارهای داخلی کشور به فروش می‌رسد. این در حالی است که در سال‌های گذشته هر کیلوی این گیاه تا مرز صد هزار افغانی نیز به فروش می‌رسید.