زندان هرات

شورای ولایتی هرات خواستار بررسی علت شورش در زندان مرکزی هرات شدند

عاطفه غفوری

01 November 2020

سه روز پس از شورش مرگ‌بار در زندان مرکزی هرات که هشت کشته و دوازده زخمی برجای گذاشت، اعضای شورای ولایتی هرات خواستار بررسی همه‌جانبۀ این رویداد شده‌اند. آنان می‌گویند که علت راه‌اندازی این شورش باید هرچه زودتر مشخص شود.

اعضای شورای ولایتی هرات امروز (یک‌شنبه، یازدهم عقرب) در یک نشست خبری محافظان زندان مرکزی این ولایت را به بدرفتاری و اعمال خشونت بالای زندانیان، متهم می‌کنند. کامران علیزایی، رییس این شورای تأکید می‌کند که همۀ ابعاد این شورش باید بررسی و یافته‌های آن به شمول شمار دقیق زخمیان و جان باخته‌گان این رویداد همه‌گانی شود.

آقای علیزایی می‌افزاید که شماری از نگهبانان زندان مرکزی هرات به گونۀ عمدی دست به آزار و لت‌وکوب زندانیان زده و بالای شماری از زندانیان شلیک کرده‌اند. او خواستار بررسی همه‌جانبۀ این رویداد از سوی نهادهای عدلی و قضایی کشور شده است.

این در حالی است که چهارشنبه شب گذشته (هفتم عقرب) زندانیان محبس مرکزی هرات دست به شورش زدند و با محافظان زندان به درگیری پرداختند. این شورش هشت کشته و دوازده زخمی برجای گذاشته است. چهار نگهبان زندان مرکزی هرات نیز در جمع زخمیان این شورش هستند.

از میان هشت زندانی که جان باخته‌اند، مرگ هفت تن آنان مشکوک خوانده شده است. مسوولان صحی در هرات می‌گویند که در نتیجۀ این شورش یکی از زندانیان با شلیک گلوله به قتل رسیده و هفت تن دیگر آنان بر اثر خوردن «مواد مشکوک» جان باخته‌اند. محمد رفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات می‌گوید که داکتران طب عدلی در حال بررسی جسدهای قربانیان این رویداد هستند.

همزمان با این، مسوولان محلی هرات نیز از آغاز بررسی‌ها برای شناسایی عاملان این شورش و درگیری‌های چندین ساعتۀ زندانیان با محافظان زندان مرکزی هرات، خبر می‌دهند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که در حال حاضر هیأتی از مرکز و هیأت دیگری از نهادهای عدلی و قضایی هرات سرگرم گفت‌وگو با زندانیان و بررسی ابعاد این رویداد هستند.

مسوولان دادستانی هرات نیز جریان بررسی‌ این شورش را تأیید می‌کنند. عبدالحق رحمانی، رییس دادستانی هرات می‌گوید که همۀ ادعاهای موجود در پیوند به این رویداد بررسی خواهند شد و هیأت تحقیق این اداره با شماری از خانواده‌های قربانیان این رویداد نیز دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است.

با گذشت سه روز از وقوع این شورش هنوز علت دقیق این رویداد مشخص نشده است. با این که منابع امنیتی از برکناری مدیر زندان مرکزی هرات خبر می‌دهند، اما نتیجۀ بررسی‌ها در پیوند به قتل یا خودکشی مشکوک هفت زندانی این مرکز در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است. دفتر ساحه‌یی کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات نیز می‌گوید که بررسی‌ها در پیوند به انگیزه و عوامل این رویداد جریان دارد.

بر اساس اطلاعات ابتدایی که از سوی ادارۀ محلی هرات همه‌گانی شده است، گردآوری وسایل و امکانات غیرمجاز از نزد زندانیان بلاک پنجم این زندان منجر به اعتراض زندانیان شده و در نتیجۀ آن زندانیان با محافظان به درگیری پرداخته‌اند. با این حال، جزییات بیشتر این رویداد تاکنون بیرون داده نشده است.

این در حالی است که زندانیان همواره از نبود امکانات در زندان مرکزی هرات شکایت دارند. در حال حاضر بیش از دو هزار زندانی دوران محکومیت‌‌شان را در ساختمان زندان مرکزی هرات سپری می کنند؛ ساختمانی که در بهترین حالت گنجایش بیش از یک هزار زندانی را ندارد.