ضیایی

شیدا ضیایی: طالبان نباید از خودگذری‌های ما سوء استفاده کنند

شیدا ضیایی، یکی از بریدملان ارتش در بدخشان می‌گوید که قرارگرفتن نیروهای امنیتی در حالت دفاعی بیان‌گر حُسن‌نیت و خودگذری این نیروها برای تأمین صلح در افغانستان است و گروه طالبان نباید از این خودگذری نیروهای امنیتی سوء استفاده کنند و با گذشت هر روز آتش جنگ را بیشتر از پیش در کشور شعله‌ور بسازند.

همزمان با امضای موافقت‌نامۀ صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان در دهم حوت سال گذشته در قطر، قرار بود طالبان خشونت‌ها را در کشور کاهش دهند و افزون بر قطع ارتباط‌ با سایر شبکه‌های تروریستی، مذاکرات مستقیم صلح را با دولت افغانستان آغاز کنند.

آقای ضیایی می‌گوید که گروه طالبان اما برخلاف موافقت‌نامۀ صلح این گروه با امریکا، بدون در نظر گرفتن خودگذری نیروهای امنیتی افغانستان برای صلح که در حالت دفاع فعال قرار دارند، خشونت‌ها را در بخش‌های مختلف کشور افزایش داده و سنگرهای نبرد را گرم نگه‌داشته‌اند. به گفتۀ این منصوب نیروهای مسلح کشور، سربازان نظامی با همۀ توان آمادۀ دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و مردم افغانستان هستند و به هیچ عنوانی اجازه نخواهند داد تا گروه‌های تروریستی این کشور را به پناهگاه امن خود جهت تحقق هدف‌های استراتژیک استخبارات بیرونی تبدیل کنند.

آقای ضایی که باشندۀ ولسوالی دشت قلعۀ ولایت تخار است، ده سال تمام را در صفوف نیروهای ارتش رزمیده و از میدان‌های نبرد در ولایت قندهار گرفته تا کابل و بدخشان در برابر جنگ‌جویان گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی جنگیده است. او می‌گوید که در این مدت شاهد صحنه‌های تکان‌دهنده‌یی از پرپر شدن هم‌سنگرانش در میدان‌های نبرد بوده است؛ صحنه‌هایی که نزدیک‌ترین دوستانش را از او گرفته، اما به گفتۀ او، هیچ یکی از این صحنه‌ها بر ارادۀ او تأثیر منفی نگذاشته و جدی‌تر از پیش حاضر است تا انتقام خون هم‌سنگرانش را بگیرد.

این بریدمل ارتش می‌گوید که با وجود همۀ جنایت‌ها، خون‌ریزی و خشونت‌هایی که از سوی طالبان بر نیروهای امنیتی کشور رفته است، این نیروها برای پایان جنگ آغوش باز کرده‌اند، اما تداوم خشونت‌ها از سوی طالبان آنان را وادار می‌کند تا پاسخ تفنگ را با تفنگ بدهند و موانع فرا راه صلح را از میان بردارند. او می‌افزاید که مشکلات موجود در افغانستان از راه جنگ حل شدنی نیست و گروه طالبان باید به این نتیجه رسیده باشند که از طریق جنگ نمی‌توانند به پیروزی برسند؛ زیرا به سخن او، همۀ نیروهای دفاعی و امنیتی کشور از هر قوم و زبانی در چوکات نیروهای ارتش و بخش‌های دیگر امنیتی متحدانه برای پاس‌داری از ارزش‌های ملی و اسلامی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در برابر همۀ تهدیدها ایستاده‌گی می‌کنند و به هیچ گروه زورگو اجازۀ حاکمیت بر سرنوشت مردم افغانستان را نمی‌دهند.

این سرباز ارتش می‌افزاید که گفت‌وگوهای صلح، بهترین فرصتی برای پایان نبردهای خونین و درازدامن در افغانستان است و گروه طالبان باید با استفاده از این فرصت از طریق گفت‌وگو به حل مشکلات موجود بپردازند. این سرباز ارتش که ده سال تمام را به دور از خانواده، دوستان و نزدیکانش در صفوف نیروهای امنیتی خدمت کرده است می‌گوید، با آن ‌که دوری از خانواده و دوستان برایش سنگین است، اما برای دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و تأمین امنیت مردم، اولویت او سنگرداری و مبارزه است تا باشد که روزی شاهد تحقق صلح دایمی در افغانستان باشد.

آقای ضیایی می‌افزاید که به حضور‌ش در صفوف نیروهای ارتش افتخار می‌کند و آرزو دارد که مبارزه‌های نفس‌گیر نیروهای دفاعی کشور برای مبارزه با تروریسم و هراس‌افگنی هرچه زودتر به نتیجه برسد و همزمان با ثمربخشی نتایج گفت‌وگوهای صلح، به جای جنگیدن در سنگرهای نبرد به تأمین امنیت برنامه‌های توسعه‌یی بپردازد.

به سخن او «نیروهای ارتش افغانستان برای تأمین صلح می‌جنگند تا بتوانند از این طریق دشمنان صلح و مردم افغانستان را مجبور به توقف و ختم جنگ کنند» زیرا به گفتۀ او، تا زمانی ‌که فشارهای نظامی بر گروه‌های هراس‌افگن بیشتر نشود، این گروه‌ها حاضر به گفت‌وگوهای سازنده نمی‌شوند.