صالح

صالح: زمان آن فرا رسیده است که داشته‌های پنهان ما از زیر خاک بیرون شوند

neshananews

07 July 2020

امرالله صالح، معاون نخست مقام ریاست جمهوری از صدور فرمان تازه‌یی خبر می‌دهد که بر اساس آن والی‌ها مکلف‌اند روایت مردم را از وجود معادن و چگونه‌گی استخراج آن به وزارت معدن گزارش دهند. آقای صالح می‌گوید که در بسیاری از موارد، موقعیت معادن نزد وزارت معدن ثبت نیست، اما باشنده‌گان محل جزییات کامل آن را در اختیار دارند.

آقای صالح امروز (سه‌شنبه، هفدهم سرطان) در برگۀ فیس‌بوکش نوشته است: «در بسا محلات مردم از وجود معادنی با خبرند که ثبت در وزارت معادن نیست و شماری از تشنج‌های کوچک و متوسط ربط به نوع دست‌رسی به این منابع دارند.» او می‌افزاید که برای جلوگیری از این «آشوب و فتنه» که ریشه در بهره‌گیری‌های بی‌رویه و غیررسمی از معادن و منابع زیر زمینی کشور دارد، به تازه‌گی فرمانی صادر شده است که بر اساس آن والی‌ها مکلف‌اند تا ده روز دیگر روایت‌های مردم را از وجود و چگونه‌گی استخراج معادن جمع‌آوری و به وزارت معدن گزارش دهند.

آقای صالح که همواره در سخنانش از مقوله‌ها و ضرب‌المثل‌ها استفاده می‌کند، نوشته است: «برخی‌ها فکر می‌کنند که ما ملت کجکول به دستیم، اما وقتی به پهنای این داشته‌های مادی نگاه شود واضح می‌گردد که ما ملت نشسته بر روی گنجیم و دست ما به ناحق دراز است.»

این درحالی است که افغانستان یکی از کشورهای است که سرشار از منابع طبیعی می‌باشد. روند استخراج بیش‌تر این منابع مانند گاز، مس و سنگ‌های گران‌بها به دلیل نبود امنیت تاکنون متوقف است. زورمندان محلی به گونۀ غیرقانونی و با شیوه‌های نادرست و غیرمسلکی دست به استخراج می‌زنند و از همین رو، دولت نیز از دریافت مالیۀ آن بی‌بهره می‌ماند. بر اساس گزارش‌ها معدن لاجورد بدخشان یکی از منابع عایداتی بزرگ طالبان در شمال کشور است.