اتحادیه صرافان هرات

صرافان هرات در اعتراض به افزایش آدم‌ربایی دست به اعتصاب زدند

عاطفه غفوری

13 October 2020

به دنبال اختطاف یک صراف شناخته شده در هرات، اتحادیۀ صرافان این ولایت دست از کار کشیدند و روند معامله‌های ارزی در این بازار را به گونۀ کامل متوقف کردند.

این صرافان در حالی دست به اعتصاب کاری زده‌اند که چهار مرد مسلح ناشناس شب گذشته (دوشنبه، ۲۱ میزان) پس از ورود به خانۀ یک صراف، بخشی از دارایی او را به تاراج بردند و خودش را نیز با خود به جای نامعلومی برده‌اند. این رویداد در مرکز ولایت هرات اتفاق افتاده است.

در اعتراض به این رویداد صرافان هرات امروز دست به اعتصاب کاری زدند و می‌گویند که نیروهای امنیتی در تأمین امنیت مردم ناتوان‌ هستند. بهاءالدین رحیمی، رییس اتحادیۀ صرافان هرات تأکید می‌کند که پس از این، ادامۀ روند تهدید و اختطاف صرافان در هرات را تحمل نخواهند کرد.

به گفتۀ آقای رحیمی، از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون دست‌کم هشت تن از صرافان هرات از سوی مردان ناشناس ربوده شده‌اند و ده‌ها صراف دیگر در این ولایت پیام‌های تهدید‌آمیز آدم‌ربایان را دریافت کرده‌اند. رییس اتحادیۀ صرافان هرات هشدار می‌دهد که در صورت ادامۀ تهدیدهای امنیتی موجود در هرات، سایر اتحادیه‌های صنفی در این ولایت نیز با آنان خواهند پیوست.

پولیس هرات نیز رویداد شب گذشته و وجود تهدیدهای امنیتی در این ولایت را تأیید می‌کند. سلطان داوود سلطان، فرمانده پولیس ولایت هرات خاطرنشان می‌سازد که در پیوند به این رویداد تاکنون چند فرد مظنون بازداشت شده‌اند.

آقای سلطان اطمینان می‌دهد که پولیس هرات در امر شناسایی عاملان آدم‌ربایی و حتا قتل آنان در این ولایت کوتاهی نخواهد کرد.

این در حالی است که هفتۀ گذشته نیز فرمانده جدید پولیس هرات گفته است که همۀ سارقان مسلح و آدم‌ربایان این شهر را به گلوله خواهد بست. همزمان با افزایش ناامنی‌ها در نقاط مختلف هرات، جرایمی مانند سرقت‌های مسلحانه و آدم‌ربایی نیز افزایش یافته است. چالش‌های امنیتی که منجر به سلب آرامش مردم و فرار بازرگانان و سرمایه از کشور شده است.