بدخشان

طالبان در دو روز گذشته پانزده ولسوالی بدخشان را تصرف کرده‌اند

منابع محلی در بدخشان می‌گویند که در جریان دو روز گذشته پانزده ولسوالی این ولایت به تصرف جنگ‌جویان گروه طالبان در آمده‌اند. مسوولان محلی هرچند تأیید می‌کنند که شماری از ولسوالی‌های این ولایت را طالبان تصرف کرده‌اند، اما در این باره جزییات بیشتری ارایه نمی‌کنند. نیروهای امنیتی اما اطمینان می‌دهند که این ولسوالی‌ها به زودی از کنترل طالبان بیرون خواهند شد.

آن چنانی که منابع محلی می‌گویند، ولسوالی‌های تیشکان، تگاب، کشم، یفتل پایان، وردوج، درایم، شهر بزرگ، راغستان، جرم، ارگو، کوهستان، یمگان، کوفاب، بهارک و زیباک در جریان دو روز گذشته به تصرف طالبان در آمده‌اند. پیش از این در فاصلۀ کمتر از دو هفتۀ گذشته ولسوالی‌های خاش و ارغنج‌خواه این ولایت نیز به دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده بودند.

گروه طالبان در ولسوالی‌های زیر تصرف‌شان افرادی را به عنوان ولسوال و مسوولان نظامی خود معرفی کرده و از کارمندان نهادهای دولتی و دکان‌داران خواسته‌اند که به کارهای خود طبق معمول ادامه دهند.

بشیر صمیم، والی بدخشان اطمینان می‌دهد که آنان برنامه‌هایی را برای پس‌گیری مناطق از دست‌رفته در دستور کار دارند و به زودی مناطق از دست‌رفته را از کنترل طالبان بیرون خواهند کرد. والی بدخشان نیز از مردم می‌خواهد که نگران وضعیت امنیتی نباشند و به گونۀ عادی به کار و وظایف خود حاضر شوند.

باشنده‌گان محل در شماری از ولسوالی‌های بدخشان ادعا دارند که نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی بدون درگیری مسلحانه این مناطق را به طالبان واگذار کرده‌اند. به سخن آنان، این نیروها به ولسوالی شهدا عقب‌نشینی کرده‌اند.

با این حال، تسلط طالبان بر شانزده ولسوالی کلیدی بدخشان، حلقۀ محاصرۀ این گروه بر ولسوالی‌های باقی‌مانده و شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان را تنگ‌تر ساخته است.

باشنده‌گان محل هشدار می‌دهند که در صورت ادامۀ این وضعیت و عدم اقدام جدی حکومت برای پس‌گیری مناطق از دست‌رفته، خطر سقوط ولسوالی‌های باقی‌مانده و حتا شهر فیض‌آباد به دست طالبان در کم‌ترین زمان ممکن وجود دارد.