غنی

غنی: برای رهایی 400 زندانی طالبان به «لویه جرگه» مراجعه می‌کنیم

neshananews

31 July 2020

محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در نخستین روز عید قربان فرمان رهایی 500 زندانی گروه طالبان را که خارج از فهرست ارایه شده از سوی این گروه می‌باشند، صادر کرده است. با رهایی این زندانیان، شمار زندانیان رها شدۀ گروه طالبان به 5100 تن می‌رسد.

رییس‌جمهور غنی در سخنرانی امروزش (جمعه، دهم اسد) در ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت افغانستان با رهایی پنج‌صد زندانی دیگر طالبان تعهدات دولت افغانستان در برابر موافقت‌نامۀ صلح طالبان با ایالات متحدۀ امریکا عملی خواهد شد، اما در پیوند به رهایی چهارصد زندانی دیگر این گروه مطابق به فهرست ارایه شدۀ آنان، با نماینده‌گان مردم در «لویه جرگه» مشوره خواهد شد.

آقای غنی می‌افزاید: «رهایی 4600 زندانی قبل از رسیدن به مذاکرات و توافق صلح در جهان بی‌مانند است و با وجود انتقادهای زیاد این کار را به خاطری انجام دادیم که ظرفیت ملت و دولت خویش را برای رسیدن به صلح پایدار ثابت بسازیم.» رییس‌جمهور تأکید می‌کند که گروه طالبان باید هر چه زودتر با هیأت مذاکره‌کنندۀ حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند و به گفتۀ او، در جریان مذاکره روی زندانیان باقی‌مانده تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای غنی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دستاوردهای حکومت افغانستان در زمینۀ دست‌رسی به صلح پایدار یادآور می‌شود که حکومت افغانستان از دو سال پیش مهم‌ترین گام‌های عملی را برای تأمین صلح پایدار در کشور، برداشته است. به سخن آقای غنی، حکومت افغانستان، دو سال پیش طرح آغاز مذاکرات بدون قید و شرط و برقراری آتش‌بس سرتاسری را که  در تاریخ افغانستان بی‌سابقه بوده است اعلام کرده و به این‌ ترتیب تهداب سنت آتش‌بس با طالبان را گذاشته است.

همچنان رییس‌جمهور خطاب به نیروهای دفاعی و امنیتی کشور می‌گوید که در جریان آتش‌بس باید همۀ قواعد لازم را رعایت کنند و در حالت دفاعی قرار داشته باشند. آقای غنی در این پیام عیدی از گروه طالبان بار دیگر می‌خواهد که برای تسریع روند گفت‌وگوهای صلح آتش‌بس را ادامه دهند و گفت‌وگوهای مستقیم را با هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان آغاز کنند.