تجمع

قیام مردمی علیه طالبان در تخار وارد دومین روز شد؛ معترضان خواهان مجازات عاملان تجاوز جنسی بر دو کودک هستند

عرفان برزگر

04 August 2020

قیام مردمی در برابر طالبان در ولسوالی «خواجه‌غار» ولایت تخار وارد دومین روز شد. باشنده‌گان محل خواهان مجازات عاملان تجاوز جنسی بالای دو دختر خرد سال هستند. چهار فردی که حدود دو هفته پیش دست به تجاوز جنسی بر دو کودک سیزده و چهارده ساله زده بودند، نزد طالبان زندانی هستند.

خلیل اسیر، سخنگوی پولیس ولایت تخار می‌گوید که باشنده‌گان ولسوالی خواجه غار حوالی ساعت سه پس از چاشت دیروز (دوشنبه، سیزدهم اسد) گردهم آمدند و بر پاسگاه‌های طالبان حمله کردند. به گفتۀ او، باشنده‌گان محل پس از آن دست به قیام مردمی زدند که جنگ‌جویان طالبان قصد داشتند عاملان این تجاوز جنسی را از ولسوالی خواجه‌غار ولایت تخار به ولسوالی «دشت ارچی» ولایت کندز منتقل کنند.

این تجمع اعتراضی امروز نیز ادامه دارد. سخنگوی پولیس تخار می‌افزاید که طالبان بر تجمع معترضان شلیک کرده‌اند و در نتیجۀ آن سه فرد ملکی کشته شده و دست‌کم ده معترض دیگر زخمی شده‌اند. از سویی هم، منابع محلی می‌گویند که باشنده‌گان محل دو جنگ‌جوی طالبان را نیز اسیر گرفته‌اند و احتمال حملۀ مجدد معترضان بر پاسگاه‌های طالبان وجود دارد.

این همه در حالی است که یکی از باشنده‌گان روستای «منچقور» در ولسوالی خواجه‌غار ولایت تخار ادعا کرده است که افراد وابسته به گروه طالبان دو هفته پیش (30 سرطان) بالای دو دختر خردسالش تجاوز جنسی کرده‌اند. این باشندۀ ولسوالی خواجه‌غار می‌گوید که جنگ‌جویان طالبان از طرف شب وارد خانه‌اش شدند و در برابر چشمان او و خانمش بالای دو دختر نوجوانش که بین ۱۳ تا ۱۴ سال عمر دارند، تجاوز گروهی کرده‌اند.

مسوولان امنیتی ولایت تخار این رویداد را تأیید کرده‌اند، اما می‌گویند که پدر این دو کودک قربانی تجاوز جنسی نزد طالبان شکایت درج کرده و به نهادهای دولتی مراجعه نکرده است.

گروه طالبان چهار نفر را در پیوند به این قضیه بازداشت کرده‌اند. طالبان همچنان اعلام کرده‌اند که عاملان این تجاوز جنسی افراد عادی هستند و هیچ وابسته‌گی با این گروه ندارند.

اکنون که دو هفته از بازداشت عاملان این تجاوز جنسی سپری شده است، طالبان هنوزهم عاملان این تجاوز جنسی را مجازات نکرده‌اند. از همین رو، باشنده‌گان محل خواهان مجازات فوری عاملان این تجاوز جنسی هستند و می‌گویند اجازه نخواهند داد که طالبان این چهار نفر به ولایت کندز منتقل کنند.

سخنگوی پولیس ولایت تخار می‌گوید که ولسوالی خواجه غار زیر تصرف طالبان است و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نمی‌توانند برای حل این موضوع وارد این ولسوالی شوند. به سخن او، باشنده‌گان محل پس از چاشت امروز بار دیگر تجمع کرده‌اند و قصد دارند بر پاسگاه‌های طالبان حمله کنند.