مبارزه با مخدر

مبارزه با مواد مخدر؛ روند تخریب کشتزارهای کوکنار در بدخشان آغاز شده است

مسوولان پولیس مبارزه با مواد مخدر در بدخشان می‌گویند که روند مبارزه با مواد مخدر و محو کشت کوکنار در این ولایت به گونۀ جدی آغاز شده و تا حد توان از کشت و قاچاق مواد مخدر در این ولایت جلوگیری کرده‌اند. به گفتۀ آنان در سه ماه نخست سال روان خورشیدی در هژده عملیات جداگانه در این ولایت 23 تن از قاچاق‌بران مواد مخدر بازداشت شده‌اند، یک کارخانۀ پروسس هرویین تخریب شده و بیش از 200 کیلوگرام مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

مسوولان پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت بدخشان می‌افزایند که در کنار تسریع روند عملیات بر ضد قاچاق‌بران مواد مخدر، روند تخریب کشتزارهای کوکنار را از دو هفته به این‌سو آغاز کرده‌اند و در این مدت مقدار قابل ملاحظۀ از کشتزارهای کوکنار را تخریب کرده‌اند.

نثاراحمد جهان‌گیر، مدیر پولیس مبارزه با مواد مخدر در فرماندهی پولیس بدخشان می‌گوید که روند تخریب کشتزارهای کوکنار در ولسوالی‌های ارگو، درایم، کشم و تیشکان، با موفقیت‌هایی همراه بوده است. به سخن او، در سه ماه نخست سال روان خورشیدی افزون بر بازداشت 23 تن از قاچاق‌بران مواد مخدر و کشف و ضبط بیش از 200 کیلوگرام مواد مخدر مختلف النوع، یک کارخانۀ تولید هرویین را تخریب و چهار میل سلاح نوع کلاشینکوف و چهار موتر را از نزد قاچاق‌بران ضبط کرده‌اند. آقای جهان‌گیر اضافه می‌کند که پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت بدخشان، مصمم است تا میزان کشت کوکنار را در این ولایت به صفر برساند.

در همین حال، شماری از باشنده‌گان ولایت بدخشان می‌گویند که پولیس مبارزه با مواد مخدر باید در کنار تخریب کشتزارهای کوکنار، روند بازداشت قاچاق‌بران و خرده‌فروشان مواد مخدر را نیز سرعت بخشد. انعام‌الدین توحیدی، یکی از بزرگان قومی در بدخشان می‌گوید که بیش از چهار هزار هکتار زمین در این ولایت زیر کشت کوکنار قرار دارد و با از بین رفتن دو تا سه صد هکتار زمینی که کوکنار کشت شده است، تغییری در مقدار تولید مواد مخدر به میان نخواهد آمد. به گفتۀ او، حاصل‌برداری از هزاران هکتار زمین در بدخشان سبب افزایش فعالیت‌ قاچاق‌بران مواد مخدر و کارخانه‌های تولید هرویین شده است و با گذشت هر روز آمار معتادان مواد مخدر در این ولایت افزایش می‌یابد. او تأکید می‌کند که پولیس مبارزه با مواد مخدر باید با تسریع روند مبارزه با مواد مخدر سلامت روانی باشنده‌گان این ولایت را تأمین کند.

مسوولان پولیس مبارزه با مواد مخدر در بدخشان اما می‌گویند که آنان در برنامه‌های عملیاتی‌شان افزون بر بازداشت قاچاق‌بران بزرگ، به تخریب کشتزارهای کوکنار و کارخانه‌های تولید هرویین اولویت داده‌اند و تلاش می‌کنند از فعالیت‌های بقالان و خرده‌فروشان مواد مخدر نیز تا حد ممکن جلوگیری کنند.

از سویی هم، فرمانده پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت بدخشان می‌گوید که آنان بر بنیاد هدف از قبل تعین‌شدۀ وزارت امور داخله باید تا 400 هکتار زمین زیر کشت کوکنار را تخریب کنند که روند تخریب این هدف از سوی پولیس مبارزه با مواد مخدر ادامه دارد.

فعالان مدنی ولایت بدخشان می‌گویند که بخش بزرگی از منابع عایداتی گروه طالبان و تفنگ‌داران غیرمسوول را مواد مخدر تشکیل می‌دهد. به گفتۀ آنان حکومت باید برای خشکاندن این سرچشمه‌های عایداتی گروه‌های شورشی روند مبارزه با مواد مخدر را سرعت بخشد. فعالان مدنی بدخشان به این باورند که افزایش روزافزون شمار معتادان مواد مخدر در این ولایت ریشه در افزایش کشت کوکنار و فعالیت‌های آزادانۀ بقالان و خرده‌فروشان در بازار دارد و پولیس باید در کنار تسریع روند تخریب کشتزارهای کوکنار و بازداشت قاچاق‌بران بزرگ به جلوگیری از فعالیت‌های خرده فروشان اولویت بدهد.

با این حال، ثناءالله روحانی، سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان می‌گوید که پولیس مبارزه با مواد مخدر در این ولایت روند تخریب کشتزارهای کوکنار را در مناطق زیر حاکمیت دولت تا پاک‌سازی کامل آن ادامه می‌دهند. به گفتۀ او، روند تخریب کشتزارهای کوکنار در مناطق زیر حاکمیت طالبان تا زمانی که عملیات نظامی راه‌اندازی نشود و ساحه از وجود طالبان پاک‌سازی نشود، امکان‌پذیر نیست.

 مسوولان پولیس مبارزه با مواد مخدر می‌گویند که امسال بیش از 40هزار هکتار زمین در این ولایت کوکنار کشت شده است و آنان روند تخریب کشتزارهای کوکنار را از دو هفته به این‌سو آغاز کرده‌اند و این روند را در مناطق زیر حاکمیت دولت بر بنیاد هدف تعیین‌شده از سوی وزارت امور داخله ادامه خواهند داد.