نیروهای مارشال دوستم

نبرد سنگین در جوزجان؛ نیروهای مارشال دوستم وارد میدان شدند

نبرد میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان در ولسوالی آقچۀ ولایت جوزجان وارد ششمین روز شده است. قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور از راه‌اندازی عملیات نظامی شاهین ۲۴۱ در ولسوالی آقچه خبر می‌دهد. در این عملیات حمله‌های هوایی بر مواضع طالبان نیز صورت می‌گیرد. منابع امنیتی می‌گویند که این بار نیروهای مسلح مارشال عبدالرشید دوستم نیز وارد میدان جنگ شده‌اند.

جگرن ارکان ‌حرب یارمحمد دوستم، فرزند مارشال عبدالرشید دوستم، فرمانده نیروهای مسلح مارشال در شمال کشور است. یارمحمد دوستم در جنگ ولسوالی آقچه نیز در کنار افرادش برای مدتی حضور داشته است. در حال حاضر معاون فرمانده نیروهای مسلح مارشال دوستم با افرادش در کنار مسوولان ردۀ نخست ارگان‌های امنیتی و دفاعی در ساحه جنگ در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان حضور دارد.

دگرمن عبدالصمد رحمانی، معاون فرمانده نیروهای مسلح وابسته به مارشال عبدالرشید دوستم در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که آنان به هدایت مستقیم مارشال دوستم وارد جنگ در ولسوالی آقچه شده‌اند. به گفتۀ دگرمن رحمانی، در حال حاضر نیروهای مسلح مارشال دوستم در سه بخش مختلف در ولایت جوزجان در کنار نیروهای امنیتی در حال نبرد با طالبان هستند. او اضافه می‌کند که آنان در مسیر شاهراه شماره یک جوزجان – بلخ و در موقعیت‌ ولسوالی‌های آقچه، فیض‌آباد و ساحۀ شاهراه شماره دوم جوزجان – سرپل حضور دارند.

دگرمن عبدالصمد رحمانی خاطرنشان می‌سازد که نیروهای مسلح وابسته به مارشال دوستم از مدت‌ها به این‌سو در ولایت‌های فاریاب، سرپل و جوزجان در برابر گروه طالبان جنگیده‌اند، اما در یک ماه پسین حضور این نیروها در جنگ‌های ولایت جوزجان نسبت به سه سال گذشته افزایش ‌یافته است. آقای رحمانی با بیان این مطلب ابراز می‌دارد که آنان با هماهنگی نیروهای امنیتی و دفاعی در چوکات‌ عملیات‌ نظامی در برابر طالبان قرار می‌گیرند.

معاون فرمانده نیروهای مسلح مارشال دوستم علاوه می‌کند که هماهنگی آنان با ارگان‌های امنیتی نیز از نشانی مارشال دوستم صورت می‌گیرد. دگرمن رحمانی توضیح می‌دهد که افراد وابسته به مارشال عبدالرشید دوستم بارها ولسوالی‌های ناامن را در ولایت‌های فاریاب و جوزجان از وضعیت سقوط به دست طالبان، نجات داده‌اند.

آقای رحمانی تأیید می‌کند که آنان در مسیر شاهراه‌ها جهت تأمین امنیت پایگاه‌های امنیتی نیز ساخته‌اند او در جنگ تلفاتی را نیز متحمل شده‌اند. در جنگ ولسوالی آقچه تاکنون دو نیروهای مسلح مارشال دوستم جان ‌باخته و دو تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. این جنگ بیش‌تر از سوی نیروهای هوایی ارتش نیز حمایت می‌شود.

دگرمن عبدالصمد رحمانی، معاون فرمانده نیروهای مسلح مارشال دوستم اشاره می‌کند که امکانات و تجهیزات نظامی آنان از سوی شخص مارشال عبدالرشید دوستم فراهم می‌شود. او اما دربارۀ چگونه‌گی این امکانات نظامی جزییات نمی‌دهد. آقای رحمانی تشریح می‌کند که در جریان جنگ شش روز گذشته در ولسوالی آقچه، افراد آنان ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی درزاب را نیز بازداشت کرده‌اند.

در حال حاضر نصرت‌الله، ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی درزاب در قید ارگان‌های امنیتی قرار دارد. دگرمن رحمانی بیان می‌کند که آنان با هدایت مارشال دوستم حاضر و آماده‌اند در هر بخش نظامی در کشور وظیفه اجرا کنند.

در همین ‌حال، محمدحنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین می‌گوید که آنان از حضور نیروهای مسلح مارشال دوستم در نبرد علیه طالبان در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی استقبال می‌کنند. از سوی دیگری، ابوبکر جیلانی، فرمانده پولیس ولایت جوزجان به این باور است که نیروهای مسلح مارشال دوستم در میدان‌های نبرد از تجربۀ خوبی برخوردارند. آقای جیلانی نیز حضور نیروهای مارشال دوستم را در میدان‌های جنگ تأثیرگذار توصیف می‌کند.

پیش‌ از این نیز در ماه جدی پارسال مارشال عبدالرشید دوستم با نیروهای زیر امرش در پی کشته شدن فرمانده پولیس ولسوالی قرمقول ولایت فاریاب از سوی طالبان، در این محل حضور یافته است. همچنان آقای دوستم پارسال از شورای امنیت کشور و شخص رییس‌جمهور خواست که به او اجازه جنگ در برابر طالبان بدهند. او این خواست را در جریان جنگ در ولسوالی‌های چهارگانۀ اندخوی مطرح ساخت. اما آقای دوستم تاکنون به گونۀ رسمی پاسخ مثبتی از سوی حکومت یا رییس‌جمهور غنی دریافت نکرده است.