WhatsApp Image 2021-06-12 at 11.50.38

نجیب بنگی با پیکر پُرزخمش برای صلح آغوش باز کرده است

نجیب بنگی، فرمانده کندک نیروهای ارتش در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان است؛ ولسوالی که برای چندین سال زیر تصرف طالبان قرار داشت. نیروهای امنیتی حدود دو سال پیش در پی یک عملیات نظامی بخش‌هایی از این ولسوالی را از کنترل طالبان بیرون کردند.

گروه طالبان هنوزهم بر نقاط بلند و کوهستانی و بخش‌هایی از ولسوالی وردوج کنترل دارند و در جریان پارسال و امسال ده‌ها حملۀ تهاجمی را به هدف تصرف پاسگاه‌های نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی، راه‌اندازی کرده‌اند. اما در پی مقاومت نیروهای امنیتی همۀ این حمله‌های تهاجمی طالبان با شکست مواجه شده و آنان نتوانستند بر مناطق مرکزی این ولسوالی تسلط پیدا کنند.

نجیب بنگی، فرماندهی نیروهای ارتش را در این ولسوالی بر دوش دارد. او می‌گوید که این ولسوالی در سال‌های گذشته از عمده‌ترین پایگاه‌های تروریستان خارجی و مهم‌ترین منطقه جهت مدیریت جنگ در بدخشان برای طالبان به شمار می‌رفت. به گفتۀ او، اکنون در پی مقاومت و ایستاده‌گی نیروهای امنیتی، این ولسوالی از خطر سقوط و استفاده برای طالبان جهت مدیریت جنگ در بدخشان نجات یافته و جنگ‌جویان طالبان نمی‌توانند از این ولسوالی به عنوان کانال ارتباطی به دیگر ولسوالی‌های بدخشان جهت گسترش ناامنی‌ها استفاده کنند.

نجیب بنگی، باشندۀ ولسوالی بنگی ولایت تخار است و بیش از یک دهه می‌شود که در صفوف نیروهای ارتش در برابر طالبان می‌رزمد. او که در ولایت‌های کندز، تخار، بغلان و بدخشان در برابر طالبان جنگیده است، می‌گوید که میراث جنگ برایش زخم‌هایی است که بر پیکر او وارد شده و آرامش حاکم در مناطق زیر کنترلش او را برای مبارزۀ بیشتری روحیه می‌دهد.

آقای بنگی یک چشمش را نیز در دفاع از وطن از دست داده است و هنوزهم برای تأمین امنیت و صلح و ثبات در نا‌امن‌ترین ولسوالی بدخشان فرماندهی نیروهای ارتش را بر دوش دارد. او می‌گوید که برای دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال و آزادی افغانستان به میدان نبرد آمده و این راه را تا تأمین صلح دایمی در کشور ادامه خواهد داد. آقای بنگی در عملیات‌های پس‌گیری ولایت کندز از تصرف طالبان برای چندین بار اشتراک کرده و در جلوگیری از سقوط ولسوالی زیباک بدخشان به دست طالبان یک چشمش را از دست داده است.

باشنده‌گان بدخشان به این فرمانده ارتش به دلیل جلوگیری از سقوط ولسوالی زیباک و پس‌گیری منطقۀ «یردار» یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی طالبان در ولسوالی وردوج به عنوان یک قهرمان نگاه می‌کنند. باشنده‌گان بدخشان را باور بر این است که سنگر نجیب بنگی تسخیرناپذیر است و به گفتۀ آنان، همۀ نبردهایی را که او مدیریت کرده است با موفقیت تمام همراه بوده است.

آقای بنگی می‌گوید که اعتماد و حمایت روزافزون مردم از نیروهای زیرفرمانش سبب شده که از دست دادن چشم و زخم‌های نشسته بر وجودش را احساس نکند و با کمال افتخار این نقیصه را نشانه‌هایی از مقاومت و مبارزه برای مردم بداند. این فرمانده ارتش با آن ‌که سال‌های درازی را در برابر طالبان در شمار زیادی از ولایت‌های افغانستان سنگرداری کرده است، می‌گوید که ادامۀ جنگ بُن‌بست موجود در افغانستان را نمی‌گشاید. به باور او، طالبان باید به صدای مردم، جامعۀ جهانی و کشورهای اسلامی جهت پایان جنگ گوش دهند و به این نبرد خونین نقطۀ پایان بگذارند.

این فرماندۀ نیروهای ارتش می‌افزاید که آغوش حکومت و نیروهای امنیتی برای کسانی که از جنگ دست بر می‌دارند، باز است و آنان پیوسته پس از آغاز روند گفت‌وگوهای صلح با قرار گرفتن در حالت دفاعی این موضوع را به اثبات رسانده‌اند.

آقای بنگی خاطرنشان می‌سازد که شهروندان افغانستان، جامعۀ جهانی و نیروهای امنیتی بازگشت امارت اسلامی را نمی‌پذیرند و به گفتۀ او، گروه طالبان باید با درک واقعیت‌های عینی جامعۀ افغانستان از جنگ دست بردارند و با حاضر شدن روی میز گفت‌وگوهای صلح برای ثبات و توسعۀ این کشور در کنار مردم قرار بگیرند.

به سخن این فرمانده ارتش، محاسبۀ طالبان برای پیروزی از طریق جنگ و افزایش خشونت‌های خونین اشتباهی است که فرصت‌هایی به میان‌آمده برای صلح را با خطر روبه‌رو می‌سازد. او تأکید دارد، اگر طالبان از فرصت پیش‌آمده برای صلح که حمایت جامعۀ جهانی را نیز به همراه دارد، استفاده نکنند، نیروهای امنیتی با تمام توان در برابر این گروه می‌جنگند تا صلح را در کشور تأمین کنند.

آقای بنگی می‌گوید که او برای دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، آزادی، ثبات و امنیت افغانستان سلاح بر شانه گرفته و در این راه بی‌هیچ تردیدی به مبارزه ادامه می‌دهد. به گفتۀ او، اگر طالبان برای خوبی و آسایش مردم افغانستان فکر می‌کنند و به ارزش‌های اسلامی باور دارند، باید به دستورهای دین اسلام و خواست عمومی مردم برای صلح عمل کنند و دست از جنگ و برادرکشی بردارند.

این فرمانده ارتش می‌گوید که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هیچ بهانه‌یی برای ادامۀ جنگ برای طالبان باقی نمی‌ماند و رهبران این گروه باید به این نتیجه رسیده باشند که رویارویی با شهروندان تاوان سنگینی در پی دارد.