مکتب سواد آموزی بادغیس

نخستین مکتب سواد حیاتی در ولایت بادغیس گشایش یافت

مسوولان ریاست معارف در بادغیس می‌گویند که نخستین مکتب متوسطۀ «سواد حیاتی» در قلعۀ‌نو، مرکز این ولایت گشایش یافت است. به گفتۀ آنان، این نخستین مکتب متوسطه برای افراد بازمانده از آموزش‌های ابتدایی در ولایت بادغیس است که به تازه‌گی به فعالیت آغاز کرده.

محمد آصف فولاد، رییس معارف ولایت بادغیس امروز (سه‌شنبه، ۲۸ ثور) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این نهاد در یک زمان درسی امکانات فراهم‌سازی آموزش برای ۲۰۰ دانش‌آموز پسر و دختر را دارا می‌باشد. آقای فولاد می‌افزاید که این مکتب ویژۀ دانش‌آموزانی است که از این پیش دوره‌های ابتدایی سوادآموزی را در معارف بادغیس سپری کرده باشند.

این مکتب سواد حیاتی در حال حاضر از صنف چهارم تا صنف نهم دانش‌آموز می‌پذیرد. رییس معارف ولایت بادغیس توضیح می‌دهد که هیچ‌گونه محدودیت سنی برای بزرگ‌سالان وجود ندارد. او خاطرنشان می‌سازد که کودکان پایین‌تر از ده سال در این مکتب جذب نمی‌شوند. آقای فولاد تأکید می‌ورزد که همۀ افراد با هر سن و سالی می‌توانند شامل این مکتب سواد حیاتی شوند.

محمد آصف فولاد اضافه می‌کند که تاکنون حدود ۱۰۰ تن برای ادامۀ درس در این مکتب ثبت‌ نام کرده‌اند. در این مکتب چهار آموزگار به دانش‌آموزان تدریس خواهند کرد. رییس معارف ولایت بادغیس همچنان می‌گوید که آنان تصمیم دارند این مکتب را در آینده از متوسطه به لیسه ارتقا دهند.

این در حالی است که در ولایت بادغیس 462 باب مکتب فعالیت دارند. اما این یگانه مکتبی است که برای بزرگ‌سالان زمینۀ آموزش را فراهم می‌سازد. مکتب متوسطۀ سواد حیاتی قلعۀ نو در حال حاضر بدون ساختمان است و برای پیش‌برد روند آموزشی از ساختمان یک مکتب دولتی کار گرفته می‌شود.