مرغ مرگی

نگاهی به چیستی بیماری «مرغ‌مرگی» و معرفی واکسن آن

مرغ‌مرگی یکی از بیماری‌های ویروسی است که سبب از بین رفتن مرغ‌ها در فارم‌های مرغ‌داری می‌شود و زیان‌های هنگفتی را به مرغ‌داران وارد می‌کند. کارشناسان صحت حیوانی می‌گویند که این بیماری تداوی ندارد و تنها با تطبیق واکسن‌های منظمی می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد.

بیماری مرغ‌مرگی یا «نیوکاستل» از بیماری‌های ویروسی، ساری و کشنده در میان انواع پرنده‌گان است که نظام تنفسی، نظام هاضمه و نظام عصبی را دربر می‌گیرد. کارشناسان امور مرغ‌داری، می‌گویند که اگر فارم‌داران به وقت و زمان معین واکسن این بیماری را تطبیق نکنند، خطر مبتلا شدن مرغ‌ها به این بیماری افزایش می‌یابد و در نتیجۀ تلف شدن مرغ‌ها زیان‌های هنگفتی به مرغ‌داران وارد می‌شود.

داکتر فهیم، مسوول صحت حیوانی در ریاست کشاورزی ولایت بدخشان می‌گوید که دورۀ مخفی این بیماری 4 تا 6 روز را دربر می‌گیرد و در این حالت پرنده‌گان بدون نشان دادن هیچ علایمی از بین می‌روند. به گفتۀ او، حالت شدید این بیماری دارای نشانه‌های مشخصی است مانند: مشکلات تنفسی، جاری بودن افرازات بینی، سرفه، مشکلات عصبی، افسرده‌گی، شخ شدن عضله‌ها و بال‌ها، کج شدن سر و گردن، خراب شدن شکل خارجی و نازک شدن پوست تخم، قطع تخم‌دهی و موجودیت آماس و پندیده‌گی در موقعیت‌های سر و گردن مرغ‌ها.

این آگاه امور صحت حیوانی می‌افزاید که فارم‌داران باید افزون بر رعایت مسایل بهداشتی فارم‌ها، واکسن این بیماری را نیز در دوره‌های معین آن تطبیق کنند.

متخصصان امور صحت حیوانی در بدخشان خاطرنشان می‌سازند که واکسن بیماری «نیوکاستل» یا مرغ‌مرگی تنها راهی برای نجات مرغ‌ها از مرگ می‌باشد. داکتر نصرالدین، از پزشکان حیوانی در بدخشان می‌گوید، فارم‌داران باید واکسن مرغ‌مرگی را در چهار مرحله بالای مرغ‌های‌شان تطبیق کنند تا از زیان‌های اقتصادی که بر فارم‌های‌شان وارد می‌شود، جلو گیری کنند.

بخش صحت حیوانی ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری در بدخشان یک آزمایشگاه مجهزی دارد که از طریق معاینه و نمونه‌گیری از بیماری‌های پرنده‌گان توانسته از شیوع بیماری‌های مهلک در بدخشان جلوگیری کند. عبدالحی، مالک فارم مرغ‌داری «شاهراه ابریشم» می‌گوید که آنان جهت مجادله با بیماری‌ها همواره با ریاست زراعت بدخشان در تماس هستند و با تطبیق واکسن و رعایت مسایل بهداشتی فارم‌ها از یک سال به این‌سو گواه هیچ نوع بیماری پرنده‌گان نیستند.

مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری در بدخشان توصیه می‌کنند که فارم‌داران باید برای جلوگیری از شیوع بیماری مرغ‌مرگی با بخش صحت حیوانی این اداره همواره در تماس باشند و در زمینۀ تطبیق واکسن و رعایت مسایل بهداشتی فارم‌ها کوتاهی نکنند.