پولیو

نگرانی از افزایش موارد فلج کودکان؛ 40 هزار کودک در بدخشان از تطبیق واکسن پولیو محروم‌اند

مسوولان ریاست صحت عامه در ولایت بدخشان می‌گویند که جنگ‌جویان گروه طالبان در مناطق زیر کنترل‌شان روند تطبیق واکسن پولیو را با مشکل روبه‌رو ساخته‌اند. به سخن آنان، در سال‌های گذشته صدها کودک در این ولایت از تطبیق واکسن پولیو محروم مانده‌اند. اکنون پس از ثبت نخستین واقعۀ مثبت پولیو در بدخشان نگرانی از خطر انتشار این ویروس افزایش یافته است.

نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که به دلیل ممانعت گروه طالبان و ناامنی‌های موجود در شماری از ولسوالی‌های این ولایت تیم‌های صحی آنان موفق نشده‌اند تا واکسن پولیو را بالای 40 هزار کودک زیر سن پنج سال و واجد شرایط تطبیق کنند. به گفتۀ او، ریاست صحت عامۀ بدخشان در این دور تطبیق واکسن پولیو قرار بود 265 هزار کودک زیر سن پنج سال را زیر پوشش قرار دهد، اما به دلیل ممانعت طالبان و موجودیت ناامنی‌ها 40 هزار کودک در ولسوالی‌های راغستان، یمگان، یفتل و بخش‌هایی از ولسوالی‌های ناامن این ولایت از تطبیق این واکسن محروم مانده‌اند.

آقای خاوری می‌افزاید که گروه طالبان با تطبیق واکسن پولیو به گونۀ خانه‌به‌خانه موافق نیستند و از تیم‌های صحی خواسته‌اند که این روند را در نهادهای رسمی مانند کلنیک‌ها و مسجدها به گونۀ گروهی عملی کنند. به سخن رییس صحت عامۀ بدخشان، بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مندی چندانی به تطبیق واکسن پولیو ندارند و تا زمانی که تیم‌های صحی به خانه‌های‌شان نروند، حاضر نمی‌شوند که کودکان‌شان را به فاصله‌های دورتر از محل زیست برای واکسن پولیو بیاورند.

رییس صحت عامۀ بدخشان همچنان می‌گوید که این ولایت در چهارده سال پسین شاهد هیچ ‌گونه رویداد مثبت پولیو نبوده، اما ممانعت از تطبیق واکسن پولیو سبب شده است که بدخشان در سال روان خورشیدی شاهد ثبت نخستین واقعۀ مثبت ویروس پولیو باشد. آقای خاوری خاطرنشان می‌سازد که اکنون نگرانی‌ها از انتشار این ویروس در بدخشان بیشتر شده است؛ زیرا به سخن او، ویروس وارد مرحلۀ گردش اجتماعی شده و در صورت ادامۀ ممانعت از طالبان خطر انتشار آن در جامعه و مصاب شدن کودکان بیشتر نیز وجود دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان اما با رد این ادعا می‌گوید که به جز مناطق جنگی هیچ ‌گونه ممانعتی از سوی آنان برای تطبیق واکسن پولیو وجود ندارد. به گفتۀ او، گروه طالبان به مسوولان صحی یادآوری کرده‌اند که باید افراد مورد اعتماد آنان جهت تطبیق واکسن پولیو در ساحات جنگی استخدام شوند و در غیر این صورت به افراد بیگانه و غیرقابل اعتماد اجازه نمی‌دهند. سخنگوی گروه طالبان می‌افزاید که در بسیاری از مناطق روستایی، مردم به دلیل باورهای حاکم از تطبیق واکسن پولیو بالای کودکان‌شان خودداری می‌کنند و این گروه نمی‌تواند در این زمینه مسوولیت بگیرد.

یک منبع دیگر از گروه طالبان که نخواست نامی از او در این گزارش گرفته شود، می‌گوید که طالبان چندی پیش از مسوولان صحی در بدخشان خواسته بودند که شماری از متخصصان جراحی را به مرکزهای درمانی زیر حاکمیت این گروه بفرستند. به سخن او، بی‌توجهی مقام‌های صحی ولایت بدخشان در این زمینه سبب شده است که طالبان به فعالیت‌های صحی نقطۀ پایان بگذارند و در زمینۀ تطبیق واکسن پولیو نیز همکاری نکنند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان اما می‌گویند که آنان بر بنیاد کارشیوۀ وزارت صحت عمل می‌کنند و در مرکزهای صحی فرعی نمی‌توانند متخصص استخدام کنند.

اعضای شورای ولایتی بدخشان نیز با اظهار نگرانی از ممانعت تطبیق واکسن پولیو از سوی گروه طالبان، می‌گویند که این ولایت با کشور پاکستان یکی از کشورهای آلوده به ویروس فلج کودکان و همچنان با ولایت‌های نورستان و چند ولایت شمال‌شرقی دیگر که نظر به آمارهای وزارت صحت شاهد رویدادهای مثبت پولیو هستند، مرز مشترک دارد و در صورت تطبیق نشدن واکسن پولیو و بلندبردن معافیت وجود کودکان، خطر انتشار این ویروس در بدخشان به قوت تمام وجود خواهد داشت.

طلب‌الدین قادری، معاون شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که باشنده‌گان ولسوالی‌های وردوج، یمگان، راغستان و کوهستان افزون بر این ‌که به خدمات صحی معیاری دسترسی کامل ندارند، با وضع محدودیت‌های سنگین از سوی طالبان حتا از تطبیق واکسن‌هایی که مانع انتشار بیماری‌های همه‌گیر می‌شود، نیز محروم هستند.

به گفتۀ او، اگر طالبان در زمینۀ دسترسی مردم به خدمات صحی تغییر موضع ندهند و وزارت صحت عامه راهکار مشخصی برای تطبیق واکسن پولیو در مناطق زیر حاکمیت طالبان روی دست نگیرد، خطر انتشار ویروس پولیو در بدخشان به قوت تمام وجود دارد.

مسوولان ریاست صحت عامه در ولایت بدخشان اما می‌گویند که آنان جدیت خطر انتشار ویروس پولیو را با مسوولان گروه طالبان در شماری از ولسوالی‌های این ولایت در میان گذاشته‌اند و آنان انتظار دارند که با کسب رضایت از سوی طالبان این برنامه را در مناطق بازمانده از تطبیق واکسن پولیو عملی کنند.

با این حال، از سال گذشته به این‌سو بیش از 140 هزار کودک در بدخشان از تطبیق واکسن پولیو بازمانده‌اند. این امر نگرانی‌های جدی باشنده‌گان و مسوولان صحی در ولایت بدخشان را به بار آورده است.