مرغ

نگرانی از نابودی صنعت مر‌غ‌داری در هرات؛ نزدیک به ۱۵۰۰ فارم مرغ‌داری در این ولایت ورشکست شده‌اند

عاطفه غفوری

20 August 2020

واردات بی‌رویۀ گوشت و تخم مرغ از کشورهای همسایه به ویژه از ایران در کنار ایجاد آشفته‌گی بازار عرضه و تقاضا در کشور، صدها فارم تولید گوشت و تخم مرغ را در هرات به نابودی کشانده است. اتحادیۀ مرغ‌داران هرات می‌گوید که از میان دو هزار فارم مرغ‌داری در این ولایت، تنها حدود 600 فارم توانسته‌اند که دوام بیاورند. به گفتۀ مسوولان این اتحادیه، فارم‌های باقی مانده نیز به دلیل واردات بی‌رویۀ گوشت و تخم مرغ، در یک قدمی رکود قرار دارند.

حمیدالله نوری، رییس اتحادیۀ مرغ‌داران هرات در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که حال و روز صنعت نوپای مرغ‌داری در هرات به دلیل رکود بازار و رقابت نفس‌گیر این صنعت با محصولات مشابه خارجی، در حال وخامت است. آقای نوری می‌افزاید، اگرچه شیوع کرونا و تعطیلی بازارهای هرات ضربۀ مهلکی بر پیکر این صنعت وارد کرده است، اما حالا رقابت نابرابر با محصولات خارجی، نای نفس کشیدن را از این صنعت گرفته است.

او هشدار می‌دهد، در صورتی که مقام‌های مسوول از واردات بی‌رویۀ گوشت و تخم مرغ ایرانی به هرات جلوگیری نکنند، صدها فارم دیگر ورشکست خواهند شد و هزاران کارگر نیز کار خود را از دست خواهند داد. بر اساس آمارهای اتحادیۀ مرغ‌داران هرات، هم اکنون دست‌کم هشت هزار نفر در فارم‌های تولید گوشت و تخم مرغ در هرات سرگرم فعالیت هستند.

احمدشاه نورزی، یکی از سرمایه‌گذاران صنعت مرغ‌داری در هرات ادعا می‌کند که دولت در کنترل واردات محصولات خارجی و جلوگیری از قاچاق گوشت مرغ یخ‌زدۀ ایرانی به هرات ضعیف عمل می‌کند. به گفتۀ او، در صورت توقف واردات گوشت و تخم مرغ خارجی به هرات، فارم‌های تولیدی این ولایت قدرت تأمین نیازهای بازار را دارند.

در همین حال، شورای ولایتی هرات نیز می‌گوید که نگران ورشکسته‌گی کامل صنعت پرورش مرغ و تولید تخم مرغ در این ولایت است. عبدالرحیم صالحی، عضو شورای ولایتی تأکید می‌کند که دولت باید برای حمایت از تولیدات داخلی، تعرفه‌های سنگینی بر واردات مشابه از کشورهای خارجی وضع کند. او نجات این صنعت از ورشکسته‌گی را وظیفۀ اصلی دولت می‌داند.

با این حال، ادارۀ محلی هرات از روی ‌دست گرفتن طرحی خبر می‌دهد که بر اساس آن صنعت مرغ‌داری و تولید تخم مرغ در هرات جان ‌تازه‌یی خواهد گرفت. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بخش مرغ‌داری و تولید تخم مرغ در این ولایت را با مسوولان مرکزی درمیان گذاشته‌اند و به زودی اقداماتی برای برقراری تعادل در واردات گوشت و تخم مرغ از کشورهای همسایه روی دست گرفته خواهد شد. آقای فرهاد می‌افزاید که ادارۀ محلی هرات اما به نهادهای مسوول دستور داده است تا مانع واردات گوشت و تخم مرغ بی‌کیفیت و قاچاقی به هرات شوند.

در ده سال پسین صنعت تولید گوشت و تخم مرغ در هرات رشد چشم‌گیری داشته است. افزون بر ایجاد صدها فارم مرغ‌داری در هرات، هزاران کارگر نیز به استخدام این مراکز در آمده‌اند. سال گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا، ادارۀ محلی هرات اعلان کرد که واردات گوشت و تخم مرغ از ایران به کشور ممنوع شده است. عبدالقیوم رحیمی، والی پیشین هرات تأکید کرد که فارم‌های تولیدی این ولایت ظرفیت تأمین کامل نیازهای بازار هرات و حوزۀ غرب کشور را دارند.

مسوولان اتحادیۀ مرغ‌داران هرات نیز به این باورند که فارم‌های مرغ‌داری این ولایت توانایی تولید و تأمین ۷۰ درصد از نیازمندی بازار هرات به گوشت و تخم مرغ را دارند و می توانند ۴۰ درصد از نیازهای کشور را نیز تأمین کنند.