وزارت خارجه

وزارت خارجه: 40 کشور و سازمان‌ بین‌المللی از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح حمایت کردند

neshananews

05 August 2020

وزارت امور خارجۀ کشور اعلام کرده است که اشتراک‌کننده‌گان نشست‌های «تقویت اجماع منطقه‌یی برای صلح» و «تقویت اجماع جهانی برای صلح» از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح و روند صلح به رهبری و مالکیت دولت افغانستان اعلام حمایت کرده‌اند.

وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که این نشست‌ها دیروز (سه‌شنبه، چهاردهم اسد) به رهبری محمد حنیف اتمر، سرپرست این وزارت و اشتراک سفرا، نماینده‌گان ویژۀ کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مقیم در کابل از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده است. به نقل از خبرنامه، در هر دو نشستی که با اشتراک نماینده‌گان بیش از چهل کشور و سازمان بین‌المللی برگزار شد، در مورد اهمیت رهایی زندانیان طالبان و آتش‌بس، رعایت حقوق قربانیان جنگ در روند صلح، اهمیت اشتراک مردم در روندهای مشورتی صلح و آغاز فوری مذاکرات مستقیم بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

در این نشست‌ها، سرپرست وزارت امور خارجۀ کشور در سخنرانی‌های افتتاحیه خود راجع به آماده‌گی‌های حکومت افغانستان برای تدویر لویه جرگۀ مشورتی، اهمیت سیاسی – تاریخی این جرگه و همچنان در مورد انتظارهای دولت افغانستان از شرکای بین‌المللی افغانستان در روند صلح و لویه جرگۀ مشورتی صحبت کرده است. بر اساس اعلامیۀ وزارت امور خارجه، اشتراک‌کننده‌گان هر دو نشست حمایت‌شان را از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح و روند صلح به رهبری و مالکیت دولت افغانستان اعلام کردند.

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی در روز اول عید قربان اعلام کرده است که صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان را ندارد و باید «لویه ‌جرگۀ» مشورتی در مورد آن تصمیم بگیرد. قرار است این جرگۀ مشورتی روز جمعه هفدهم اسد در کابل برگزار شود.