ولسوالی آقچه

ولسوالی آقچۀ جوزجان در محاصرۀ اقتصادی قرار دارد

از ده روز به‌ این‌سو یگانه مسیر منتهی به ولسوالی آقچه به دلیل تبادل آتش میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در ولایت جوزجان مسدود است. گروه طالبان بخش‌هایی از شاهراه شماره یک جوزجان – بلخ را برای پیش‌گیری از عملیات نیروهای امنیتی ماین فرش کرده‌اند.

ادامۀ این وضعیت سبب شده است تردد مواد خوراکی از ولایت بلخ و شهر شبرغان به ولسوالی آقچه متوقف شود. پادرمیانی بزرگان قومی و بزرگ‌سالان ولسوالی آقچه میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالبان نیز نتیجۀ مطلوبی در پی نداشته است. صدها خانواده از روستاهای زیر تهدید بلند امنیتی در این ولسوالی به مناطق دیگری بی‌جا شده‌اند.

ولسوالی آقچه بیش از ۱۲۰ هزار جمعیت دارد و باشنده‌گان این ولسوالی اکنون در وضعیت بد امنیتی و اقتصادی قرار دارند. مسوولان ریاست مهاجرین و عودت‌کننده‌گان در ولایت جوزجان می‌گویند که در صورت باز شدن مسیر راه، کمک‌های بشردوستانه را به مرکز ولسوالی آقچه می‌رسانند.

باشنده‌گان آقچه از وضعیت اقتصادی در این ولسوالی نگران هستند. بسم‌الله ساحل، نمایندۀ شورای ولایتی جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که آنان نگرانی مردم را با حکومت محلی در میان گذاشته‌اند. آقای ساحل می‌افزاید که ادامۀ این وضعیت فاجعۀ اقتصادی را برای باشنده‌گان ولسوالی آقچه در پی خواهد داشت.

این نمایندۀ شورای ولایتی جوزجان خاطرنشان می‌سازد که از ده روز به این‌سو هیچ موتر حامل مواد خوراکی به مرکز این ولسوالی نیامده است. آقای ساحل توضیح می‌دهد که طالبان به بزرگان قوم در ولسوالی آقچه گفته‌اند که تنها در صورت توقف عملیات نیروهای نظامی دولت حاضرند مسیر راه را به روی ترافیک باز کنند.

آن‌ چنانی که این وکیل شورای ولایتی بیان می‌کند، طالبان خواهان افراز ایست‌‌های بازرسی در این مسیر به منظور جلوگیری از رفت‌وآمد کارمندان دولتی نیز هستند.

مسوولان امنیتی و دفاعی در جوزجان اما این دو خواست گروه طالبان را نمی‌پذیرند. مسعود ندیم، سخنگوی فرماندهی پولیس جوزجان می‌گوید که عملیات مشترک نیروهای امنیتی و دفاعی در ولسوالی آقچه جریان دارد و همچنان ادامه خواهد یافت.

عملیات مشترک نیروهای امنیتی و دفاعی زیر نام «شاهین ۲۴۱» پس از آن در مسیر ولسوالی آقچه آغاز شده است که طالبان این مسیر را به روی رفت‌وآمد کارمندان دولتی و وسایط نظامی ماین فرش کرده‌اند. جنگ‌جویان طالبان در بخش‌هایی از این مسیر نیز به منظور جلوگیری از عملیات نیروهای نظامی گودال‌های عمیق حفر کرده‌اند.

با این وصف، روشن نیست که عملیات نظامی ارتش در ولسوالی آقچه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. باشنده‌گان محل از طرف‌های درگیری می‌خواهند که به محاصرۀ اقتصادی آنان پایان دهند.