مرکز بدخشان

پس زدن حمله‌های گستردۀ طالبان بر شهر فیض آباد مرکز بدخشان

مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند، حمله‌های تهاجمی گروه طالبان از چندین استقامت به هدف تصرف شهر فیض آباد مرکز این ولایت در پی مقاومت نیروهای دفاعی و امنیتی و نیروهای مقاومت مردمی پس زده شده است.

به گفتۀ مسوولان محلی بدخشان، جنگ‌جویان گروه طالبان شب گذشته (۱۴ اسد سال جاری) حمله‌های تهاجمی را بر مواضع نیروهای دولتی انجام دادند که این درگیری‌ها تا صبح امروز ادامه داشت.

درگیری شب گذشته میان جنگ‌جویان طالبان و نیروهای دفاعی و امنیتی بی پیشینه خوانده شده است و تمام ساکنان شهر فیض آباد به دلیل شدت جنگ و ترس از دست دادن جان‌شان شب را تا روز بیدار بوده‌اند.

مقام‌های محلی و امنیتی، شب هنگام از خط‌های نخست نبرد به مردم اطمینان دادند حمله‌های تهاجمی جنگ‌جویان طالبان پس زده شده و به جنگ‌جویان طالبان تلفات وارد شده است.

منابع امنیتی به شرط عدم افشای هویت‌شان در گزارش می‌گویند که در این درگیری به طرف‌های درگیر و مردم ملکی تلفات وارد شده است.

یک منبع امنیتی گفت که در این درگیری‌ها 35 جنگ‌جوی طالب کشته، 20 تن به شمول مولوی عتیق الله، از فرمانده‌هان مشهور این گروه زخمی شده است.

به گفتۀ منبع، هفت تن از نیروهای امنیتی و سه تن از غیر نظامیان نیز در این درگیری‌ها کشته شده و ۱۲ تن دیگر از نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.

به گفتۀ منابع محلی شماری از جنگ‌جویان گروه طالبان نیز به اسارت نیروهای امنیتی در آمده‌اند.

در این درگیری‌ها افزون بر تلفات جانی به افراد ملکی خسارات مالی نیز وارد شده است.

نقیب الله ثاقبیار، رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان گفت که در پی اصابت گلوله، منزل مسکونی‌اش آتش گرفته است.

 به گفتۀ وی آتش سوزی در پی همکاری مردم محل خاموش شده است.

بشیر صمیم، والی بدخشان هم طی پیامی گفته است که با پس زدن حمله‌های تهاجمی طالبان بر شهر فیض آباد زمینه برای آغاز عملیات‌های تصفیه‌یی نیروهای امنیتی جهت توسعۀ حاکمیت دولت و پس‌گیری مناطق از دست رفته فراهم شده است.

گروه طالبان در مورد ادعای تلفات وارده بر جنگ‌جویان این گروه تا هنوز اظهار نظر نکرده‌اند.

مقاومت نیروهای دفاعی و امنیتی و پس زدن حمله‌های تهاجمی طالبان، با استقبال گستردۀ مردم روبرو شده است و ساکنان این شهر از حکومت مرکزی می‌خواهند که با افزایش عملیات تصفیه‌یی میزان تهدیدهای طالبان را بر مرکز این ولایت از بین ببرد.

بدخشان از جمله ولایت‌های شمال‌شرقی کشور است که به استثنای ولسوالی کران و منجان و شهر فیض آباد مرکز بدخشان تمام ۲۶ ولسوالی این ولایت در کم‌تر از یک ماه اخیر به تصرف طالبان در آمده است.