شورابک

پیشرفت 85درصدی در کار بند برق آبی «شورابک» در بدخشان

مسوولان محلی ولایت بدخشان می‌گویند که کار بند برق آبی «شورابک» با ظرفیت تولید 7،5 میگاوات برق 85درصد پیش رفته است و شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان به زودی به برق دوام‌دار وصل می‌شود. به گفتۀ مسوولان ریاست برق ولایت بدخشان، کار این بند برق آبی بیش از 50 میلیون دالر هزینه بر می‌دارد که از سوی کشور فدرال آلمان پرداخت شده است و روند تطبیق آن از سوی شرکت فیکا به پیش می‌رود.

سلطان عطایی، رییس ادارۀ تنظیم برق بدخشان می‌گوید، کار پروژۀ بند برق شورابک، یکی از پروژه‌های زیربنایی برای این ولایت در حال تکمیل شدن است و با رسیدن تجهیزات باقی ماندۀ این بند باشنده‌گان مرکز بدخشان به برق دوام‌‌دار دست‌رسی پیدا خواهند کرد. به گفتۀ او، وضع محدودیت‌های مرزی در پی تهدید بیماری «کووید 19» سبب تأخیر در انتقال تجهیزات باقی ماندۀ این نیروگاه برق آبی شده است، اما این مشکل به زودی برطرف خواهد شد. رییس ادارۀ تنظیم برق بدخشان می‌افزاید که هم اکنون 80درصد باشنده‌گان این ولایت به انرژی برق دست‌رسی ندارند و شرکت بدخشان انرژی که قرارداد برق‌رسانی این ولایت را به دست آورده است، متعهد می‌باشد که برق همۀ ولسوالی بدخشان را تا چهارده سال آینده به گونۀ کامل، تأمین کند.

نظر به آمارهای ارایه شده از سوی ریاست حوزة دریایی بدخشان، این ولایت با داشتن 20درصد آب کل کشور، از منابع غنی آبی برای تولید انرژی برق برخوردار است. باشنده‌گان بدخشان اما می‌گویند که آنان هنوزهم در مناطق شهری با استفاده از جنراتورهای دیزلی برق مورد نیازشان را تأمین می‌کنند و در مناطق روستایی به استثنای چند شبکة برق کوچک آبی، همۀ مردم در نبود برق شب‌ها را در تاریکی صبح می‌کنند. عیدی محمد، یکی از باشنده‌گان شهر فیض‌آباد می‌گوید که آنان در یک شبانه‌روز تنها 3 تا 4 ساعت از نور برق مستفید می‌شوند.

فعالان مدنی و باشنده‌گان ولایت بدخشان با استقبال از پیش‌رفت 85درصد کار بند برق آبی «شورابک» می‌گویند با تکمیل شدن کار این بند، افزون بر این‌که مشکلات آنان از ناحیۀ عدم دست‌رسی به برق دوام‌دار برطرف می‌شود، در زمینۀ توسعۀ فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی برای باشنده‌گان این ولایت تأثیرات مثبتی برجای می‌گذارد. عبدالصبور رحیمی، باشندۀ بدخشان می‌گوید که همزمان با بهره‌برداری برق شورابک، شرکت‌های کوچک و بزرگ در این ولایت فعال می‌شوند که برای صدها جوان این ولایت زمینۀ کار فراهم خواهد شد.

از سوی‌هم، سیف‌الدین ساییس، رییس مجتمع نهادهای جامعۀ مدنی بدخشان می‌گوید که آنان سال‌ها برای این برق انتظار کشیده‌اند و از این‌که تا 85درصد کار آن پیش‌ رفته است، خرسند هستند. آقای ساییس اما از توقف کار این بند برق آبی ابراز نگرانی می‌کند. او می‌گوید که نظر به وعدۀ مسوولان پروژۀ برق شورابک، قرار بود که کار این بند در ماه جولای سال جاری تکمیل شود، اما نه تنها این وعده عملی نشده؛ بلکه کار این بند متوقف شده است.

با این حال، رییس ادارۀ تنظیم برق ولایت بدخشان اما می‌گوید که به دلیل وضع محدودیت‌های مرزی تجهیزات و توربین‌های برق شورابک در گمرک کشور متوقف شده است که با باز شدن مر،ز این مشکل برطرف خواهد شد. به گفتۀ رییس برق بدخشان، افزون بر تکمیل شدن کار بند برق آبی شورابک، بدخشان انرژی در نظر دارد که طی 14 سال آینده مشکلات مردم بدخشان را از ناحیۀ کمبود برق برطرف سازد.

بدخشان انرژی از زیر مجموعه‌های صندوق توسعه‌یی اقتصادی بنیاد «آقاخان» است که به تازه‌گی قرارداد برق‌رسانی بدخشان را به دست گرفته است. مسوولان این نهاد می‌گویند که افزون بر تولید 7،5 میگاوات برق آبی از بند برق «شورابک» و سایر بندهای کوچک برق آبی دیگر تا چهارده سال دیگر تکمیل خواهند کرد که با این کار 90 میگاوات برق در دو مرحلۀ جداگانه که هر مرحلۀ آن 7 سال را دربر می‌گیرد، مشکلات برق این ولایت را به گونۀ کامل برطرف خواهند ساخت.

مسوولان محلی ولایت بدخشان می‌گویند که درحال حاضر 80درصد باشنده‌گان این ولایت به انرژی برق دست‌رسی ندارند و قرار است تا اعمار بندهای آبی، از دو مسیر تخار – بدخشان و ولسوالی‌های مرزی از برق وارداتی تاجیکستان برای باشنده‌گان این ولایت برق‌رسانی صورت گیرد.