آگاهی دهی از موج دوم کرونا در جوزجان

کارزار آگاهی‌دهی از شیوع موج دوم ویروس کرونا در جوزجان آغاز شد

محمدجان آریا

22 September 2020

شماری از نهادهای دولتی کارزار آگاهی‌دهی از شیوع موج دوم ویروس «کووید ۱۹» را در ولایت جوزجان آغاز کردند. این روند از سوی ریاست معارف، ریاست حج و اوقاف، ریاست امور زنان و شماری از رسانه‌های محلی در همکاری مالی دفتر یونسیف در ولسوالی‌های ده‌گانۀ ولایت جوزجان آغاز شده است.

صالح محمد صالح، سرپرست ریاست معارف در ولایت جوزجان در صبحت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که هدف آنان از راه‌اندازی این برنامۀ آگاهی‌دهی، پیش‌گیری از شیوع موج دوم ویروس کرونا در این ولایت است. آقای صالح می‌افزاید که قرار است بیش از ۳۰۰ کارمند ریاست معارف، عالمان دین و زنان در بخش‌های آگاهی‌دهی از موج دوم کرونا برای دو روز آموزش داده شوند.

به گفتۀ آقای صالح، هر کدام این کارمندان پس از سپری کردن این دورۀ آموزشی دو روزه، مکلف هستند برای ۵۰ خانوادۀ دیگر در محلۀ‌شان دربارۀ موج دوم ویروس کرونا آگاهی بدهند. سرپرست ریاست معارف در ولایت جوزجان علاوه می‌کند که این برنامه در ولسوالی‌های ده‌گانۀ ولایت جوزجان اجرا خواهد شد.

این در حالی است که ولسوالی‌های قوش‌تپه و درزاب زیر کنترل جنگ‌جویان طالبان قرار دارد. مسوولان ریاست معارف می‌گویند که در این دو ولسوالی نیز آگاهی‌دهی آغاز شده است.

در همین حال، قدرت‌الله، مدیر حج و اوقاف در ولسوالی خانقاه ولایت جوزجان می‌گوید که برگزاری برنامه‌های آگاهی‌دهی دربارۀ موج دوم ویروس کرونا بسیار ضروری است. او می‌افزاید که باشنده‌گان ولایت جوزجان فکر می‌کنند که ویروس کرونا از بین رفته است و احتمال موج دوم آن وجود ندارد. به سخن او، ملا امامان مسجدها باید به مردم در این قسمت آگاهی‌دهی بدهند تا توجه مردم به موج دوم، بیشتر شود و نکات صحی را رعایت کنند.

همچنان رقیبه بارکزی، فعال مدنی در ولایت جوزجان می‌گوید که در دو ماه پسین باشنده‌گان این ولایت بی‌خیال ویروس کرونا شده‌اند. به گفتۀ او، آغاز برنامه‌های آگاهی‌دهی از سوی ریاست معارف و نهادهای دیگر دولتی و غیردولتی می‌تواند در پیش‌گیری از موج دوم ویروس کرونا در این ولایت موثر واقع شود.

این در حالی است که از آغاز شیوع ویروس «کووید ۱۹» در کشور تاکنون 3 هزار و 317 باشندۀ ولایت جوزجان به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این میان 38 نفر بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند. مسوولان ریاست صحت عامه در شهر شبرغان می‌گویند که دیروز (دوشنبه، 31 سنبله) 8 بیماری که به تازه‌گی به ویروس کرونا مصاب شده‌اند را در تجریدگاه این ولایت بستری کرده‌اند.

با این حال، برنامۀ آگاهی‌دهی از موج دوم کرونا در ولایت جوزجان در حالی آغاز شده است که هفتۀ گذشته وزارت صحت عامۀ کشور اعلام کرد که با سرد شدن هوا شیوع موج دوم ویروس کرونا در کشور محتمل است.