زنان تجارت پیشه

کارگاه آموزش بازرگانی برای زنان در ولایت جوزجان برگزار شد

محمدجان آریا

20 August 2020

اتاق تجارت زنان برنامۀ یک‌روزۀ کارگاه آموزش بازرگانی را برای شماری از بازرگانان زن در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان برگزار کرده است. هدف از برگزاری این کارگاه، شناخت زنان تجارت‌پیشه و شناسایی چالش‌های موجود در برابر بازرگانان زن عنوان می‌شود.

نیلا صادق اوغلو، مسوول ولایتی اتاق تجارت زنان در جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «ما ضمن شناسایی چالش‌ها و مشکلات بازرگانان زن، در تفاهم با هم راه‌حل‌هایی را نیز پیشنهاد می‌کنیم.» به سخن خانم اوغلو، این نخستین برنامه‌یی است که در بخش آموزش بازرگانی برای زنان در شهر شبرغان برگزار شده است.

خانم اوغلو می‌افزاید که مشکلات زیادی فراروی زنان تجارت‌پیشه در ولایت جوزجان وجود دارد. به گفتۀ او، نبود بودجۀ کافی و بازار مناسب برای فروش محصولات، دو چالش بزرگی در برابر زنان بازرگان در این ولایت است. نیلا صادق اوغلو توضیح می‌دهد که آنان تلاش دارند تا ارتباطات بازرگانان زن در ولایت جوزجان را با  مرکز (کابل) برقرار بسازند و از این طریق در کار آنان رونق رونما شود.

مسوول ولایتی اتاق تجارت زنان در جوزجان می‌گوید که تولیدات و محصولات زنان تجارت‌پیشۀ این ولایت باید در بازارهای مرکز به فروش برسند. خانم اوغلو خاطرنشان می‌سازد که در نخستین برنامۀ آموزش بازرگانی، ده تن از زنان تجارت‌پیشه شرکت کرده‌اند و این زنان کار خرید و فروش زمین، خشت‌پزی، قالین‌بافی، رستورانت‌داری و ساخت صنایع‌دستی را به پیش می‌برند. مسوول ولایتی اتاق تجارت زنان اضافه می‌کند که برگزاری کارگاه‌های این‌ چنینی در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در همین حال، ملالی مبارز، یکی از زنان تجارت‌پیشه در شهر شبرغان می‌گوید که به زنان تجارت‌پیشه نیاز است که نخست آموزش‌های مسلکی بازرگانی را بیآموزند و سپس مهارت‌های فردی و گروهی خود را انکشاف دهند. او اضافه می‌کند که برگزاری نمایشگاه‌ها برای محصولات و تولیدات زنان، اعتماد آنان را برای آیندۀ کاری‌شان بیش‌تر می‌کند. بانو مبارز می‌افزاید که بیش‌تر زنان در ولایت جوزجان با سرمایۀ اندک، تجارت‌های کوچکی را آغاز کرده و اداره می‌کنند.

گل‌افزه کیهان، بازرگان دیگری است که حدود هشت سال می‌شود در بخش خرید و فروش خانه و زمین در شهر شبرغان فعالیت می‌کند. او می‌گوید که قبلاً با زنان تجارت‌پیشۀ دیگر آشنا نبوده و کارش را به تنهایی پیش می‌برد. بانو کیهان اضافه می‌کند که نبود بودجه، بزرگ‌ترین مشکل اوست. به باور این بانوی تجارت‌پیشه، تشکیل انجمن‌های بازرگانان زن، کمک زیادی در قسمت شناخت بازار می‌کند.

این در حالی است در ولایت جوزجان زنان زیادی مصروف کار و تجارت هستند. از این میان مالک سه رستورانت، سه باشگاه ورزشی (فتنس)، شماری از رادیوها را زنان تشکیل می‌دهند. به همین‌ گونه شماری از زنان دیگر نیز مصروف فروش محصولات در بازار می‌باشند. اتاق‌ تجارت زنان افغانستان، شش سال پیش از سوی شماری از بازرگانان زن در شهر کابل اساس گذاشته شد. این اتاق همه‌ساله برنامه‌های آموزش بازرگانی را برای زنان در ولایت‌های مختلف برگزار می‌کند.