ویروس کرونا

کرونا دوباره فرشتۀ مرگ را احضار کرده است؛ ۴۱ قربانی در کمتر از دو هفته در هرات

عاطفه غفوری

22 December 2020

با فروکش هیاهوی همه‌گیری کرونا در کشور به نظر می‌رسد که موج دوم این ویروس زیر سایۀ بی‌پروایی مردم و کم‌کاری مسوولان، همچنان در حال قربانی گرفتن از شهروندان کشور است.

آمار مبتلایان به این ویروس در هرات نشان می‌دهد که باوجود تعطیلی مکتب‌ها و دانشگاه‌های در این ولایت، ویروس کرونا همچنان در حال انتشار است و هر روز مردان و زنان بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند. بر بنیاد آمارهای رسمی، در کمتر از دو هفتۀ پسین دست‌کم ۴۱ نفر در هرات بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته و ۳۰ بیمار دیگر با مرگ و زنده‌گی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ جهش نگران‌کننده‌یی در شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت‌عامۀ هرات می‌گوید که افزایش آمار مبتلایان در حالی شتاب نگران کننده‌یی به خود گرفته است که در ۴۸ ساعت گذشته نتایج ابتلای ۱۲۵ باشندۀ این ولایت مثبت گزارش شده است. او ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به این ویروس، ادامۀ بی‌اعتنایی مردم به هشدارهای مسوولان صحی را نگران‌کننده توصیف می‌کند.

آقای شیرزی می‌افزاید که بررسی‌های وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که هنوز هم حدود ۶۰ درصد باشنده‌گان هرات با خطر ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو هستند. با وجود این اما به نظر می‌رسد که خطر بحران انسانی و فاجعه‌آفرینی کرونا هنوز از سر باشنده‌گان هرات برطرف نشده است؛ شهری که نخستین و اصلی‌ترین کانون شیوع ویروس کرونا به ولایت‌های مختلف افغانستان شناخته می‌شود.

حدود یک ماه پیش دولت مکتب‌ها و دانشگاه‌های فعال در کشور را به هدف پیش‌گیری از شیوع موج دوم کرونا تعطیل کرد، اما با ادامۀ فعالیت مرکزهای تجمع مانند کافه‌ها، حوض‌های آب‌بازی و دیگر مرکزهای مزدحم، این اقدام با موفقیت چندانی به همراه نبوده است. با رفع نسبی محدودیت‌های ویژۀ کرونایی در هرات، اکنون مردم نیز نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی علاقه‌یی نشان نمی‌دهند.

هرچند شماری از باشنده‌گان هرات با انتقاد از عمل‌کرد مسوولان دولتی به این باورند که مبارزه با کرونا از اولویت‌های دولت خارج شده است. فهیم مختار، جوانی که برادرش به تازه‌گی بیماری کرونا را شکست داده است، می‌گوید باوجود سردی هوا و احتمال سرایت بیشتر این ویروس در جامعه، هیچ اقدام جدیدی برای مبارزه با کرونا در هرات روی دست گرفته نشده است.

از سوی هم، شورای ولایتی هرات هشدار می‌دهد که در صورت ادامۀ بی‌اعتنایی مردم به توصیه‌های پزشکی و کم‌کاری مسوولان دولتی، هرات قربانی سنگینی در مبارزه با کرونا خواهد پرداخت. غلام حبیب هاشمی، عضو این شورا تأکید می‌کند که برای آگاهی‌دهی بیشتر از شیوع موج دوم کرونا به مردم باید تمرکز بیشتری صورت بگیرد.

با این شرایطی که جهان همچنان با این ویروس خطرناک و کشنده در حال مبارزه است، امید به واردات واکسن کرونا به افغانستان در کوتاه‌مدت چیزی جز خیال خوشی نخواهد بود. از آغاز شیوع ویروس کرونا در هرات تاکنون ابتلای ۸۲۲۵ تن از باشنده‌گان هرات به این ویروس ثبت شده است. از این میان، ۳۶۵ تن جان باخته‌ و حدود 7 هزار و 100 تن دیگر پس از ابتلا به این ویروس دوباره سلامتی خود را به دست آورده‌اند.