الویرا

کشت و برداشت گیاه «الویرا» در جوزجان افزایش یافته است

مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوزجان می‌گویند که علاقه‌مندی کشاورزان سبب شده است که کِشت و برداشت گیاه «الویرا» در جوزجان افزایش یابد. به گفتۀ آنان ده‌ها کشاورز در مرکز و ولسوالی «خواجه دو کوه» این ولایت مصروف کشت این گیاه هستند و به نتایج خوبی نیز دست یافته‌اند.

مسوولان ریاست زراعت در جوزجان می‌گویند که گیاه الویرا در این اواخر توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است و این ریاست چگونه‌گی کشت و برداشت محصولات این گیاه را برای کشاورزان آموزش می‌دهد. شفیق‌الله تلاش، متخصص اصلاح و تکثیر تخم‌های بذری ریاست زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان می‌گوید، در سال روان خورشیدی توانسته‌اند برای 500 کشاورز چگونه‌گی کشت و پرورش این گیاه را به گونۀ مسلکی آموزش بدهند.

به گفتۀ متخصص اصلاح و تکثیر تخم‌های بذری در ریاست زراعت جوزجان در حال حاضر کشاورزانی که در این بخش آموزش دیده‌اند در شهر شبرغان و ولسوالی «خواجه دو کوه» این ولایت به کشت این گیاه پرداخته‌اند و محصولات آنان نسبت به سال گذشته 95درصد نتیجۀ بهتری داشته است.

با این حال، شماری از کشاورزان جوزجان از ترویج گیاه الویرا در این ولایت ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند که با کشت گیاه الویرا مخارج خانوادۀشان را تأمین می‌کنند و از این بابت عواید خوبی به دست می‌آورند. محمد نادر، یکی از کشاورزان جوزجانی می‌گوید، از یک سال به این‌سو با کشت الویرا مخارج خانوادۀ خود را تأمین می‌کند و مفاد آن در مقایسه با کشت کوکنار به مراتب بیش‌تر است.

همچنان شماری از فروشنده‌گان گیاه الویرا در جوزجان می‌گویند که در این اواخر کشت و برداشت گیاه الویرا در این ولایت افزایش قابل ملاحظه‌یی داشته است و از این‌رو، مشتریان زیادی را دارند که از این گیاه به عنوان ژل خوراکی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند. بشیراحمد یکی از فروشنده‌گان گیاه الویرا در شهر شبرغان می‌گوید، این گیاه توجه مردم را به خود جلب کرده است و چندی پیش آن را از کابل برای فروش می‌خواستند، اما اکنون کشاورزان جوزجانی وارد اقدام شده‌اند.

این در حالی است که طی چند سال پسین استفاده از روش گلخانه‌یی برای کشت انواع مختلف گیاه‌ها و میوه‌های فصلی در جوزجان رواج یافته است و کشاورزان زیادی در سطح شهر و ولسوالی‌ها از این روش استفاده می‌کنند.